TLN: ‘Tijd om Mobility Package uit te pakken’
Donderdag 10 januari stemt de Transportcommissie van het Europees Parlement over deel 1 van het Mobility Package, een pakket aan maatregelen voor de Europese transportsector. De week daarna stemt het volledige Parlement erover. Woensdag 9 januari protesteert vakbond FNV tegen het pakket.
‘Stuk voor stuk beoordelen’
Behoud enkele huidige wetten
Samen met vakbonden FNV en CNV riep TLN in mei 2018 de Nederlandse Tweede Kamer met een petitie op te strijden voor het behoud van enkele huidige Europese wetten. TLN en de bonden zijn het over een aantal maatregelen uit het Mobility Package helemaal eens, en over een aantal maatregelen helemaal niet.
Geen verdere liberalisering cabotage
TLN vindt, net als de bonden en de Europese Raad, dat de huidige regels voor cabotage moeten worden behouden (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat), dus: maximaal drie cabotageritten in maximaal zeven dagen. Raad en Parlement lassen nu ook een zogeheten cooling off-periode in van of vijf dagen (Raad) of zestig uur (Parlement). Hiermee moet worden voorkomen dat een voertuig snel even de grens overgaat om direct daarna in diezelfde lidstaat steeds weer opnieuw te kunnen caboteren. TLN vindt dat positief, want dit voorkomt systematische cabotage.
Rust in cabine op beveiligde parkeerplaats
Het Europees Parlement is tot nu toe vóór een verbod op het doorbrengen van de normale weekendrust in de cabine van de vrachtauto. Met een belangrijke uitzondering: als de vrachtauto op een beveiligde parkeerplaats met voldoende voorzieningen voor de chauffeur staat, mag hij of zij de nacht wél in de cabine doorbrengen. TLN steunt dit voorstel. Vooral ook omdat er op dit moment nog onvoldoende slaapfaciliteiten (zoals hotels) in de buurt van veilige parkeerplekken zijn. En ook omdat er op dit moment nog te weinig beveiligde parkeerplaatsen zijn in Europa. Wanneer chauffeurs hun wekelijkse rust wel op een beveiligde parkeerplaats mogen doorbrengen, zijn die parkeerplaatsen eerder rendabel te maken. En zullen ondernemers dus eerder geneigd zijn zo’n parkeerplaats te bouwen en beheren.
Elke chauffeur heeft er recht op om op een fatsoenlijke manier zijn of haar rust te genieten. In dit kader zijn TLN en FNV het ook er over eens dat chauffeurs regelmatig naar huis moeten terugkeren, om te voorkomen dat zij een nomadenbestaan leiden. Het Europees Parlement wil dat zij eens per vier weken naar huis moeten en TLN steunt dat voorstel.
Rusttijden wijzigen niet
De Raad heeft ook een wijziging van de wekelijkse rust voorgesteld. Het Parlement wil dit echter niet. TLN vindt dat goed, omdat het voorstel nauwelijks een flexibilisering te noemen is aangezien de rijtijden gelijk blijven. Bij gemiddeld 45 uur rijtijd per week (van maandag tot en met zondag) zal de rust automatisch altijd meer zijn dan twee dagen per twee weken.
Uitzondering detachering
Het Mobility Package moet duidelijkheid geven over detachering, waarbij werknemers uit een ander EU-land dezelfde beloning krijgen voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland. In het huidige voorstel krijgt een buitenlandse chauffeur vanaf dag één het loon betaald van het land waarin hij rijdt, met uitzondering van transito- of bilateraal vervoer (vervoer van land A naar land B en weer terug). Maar in het voorstel zit ook een ingewikkelde uitzondering, waarbij de vervoerder in doorkruisende lidstaten nog één heen- en één of twee terugritten mag doen, als hij tenminste niets heeft bijgeladen. Dat maakt de handhaving op detachering nog complexer dan nu al het geval is.
Verplicht leeg terugrijden naar thuisland
In de voorstellen staat ook dat een chauffeur eens in de zoveel tijd naar huis moet, de zogenaamde return home-regeling. Maar de Europese Raad wil dat dit ook geldt voor het voertuig. Daar vindt TLN zeer onwenselijk: als in heel Europa lege vrachtauto’s terug moeten rijden naar hun thuisland is dat niet alleen zeer slecht voor het milieu, maar zadelt dat transportondernemers ook op met onnodige kosten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?