Wees zuinig op je personeel

Een tekort aan personeel. Volgens velen is dit een van de grootste uitdagingen in de nabije en verdere toekomst binnen het bedrijfsleven en de transportsector in het bijzonder. Overal om ons heen en vooral in de media horen we dat de vele vacatures maar moeilijk opgevuld worden. We merken het ongetwijfeld allemaal. Hoe zorgen we ervoor dat nieuwe frisse gekwalificeerde en het liefst ervaren nieuwe medewerkers zich aan ons willen binden? 

In onze wereld hebben we vooral doeners nodig. Schoolgangers worden overspoeld met opleidingskeuzes. Het is voor onze toekomst belangrijk dat we dĂĄĂĄr al vertegenwoordigd zijn en onszelf profileren als interessante en hippe sector om in te gaan werken. Het organiseren van familiedagen, open dagen en andere initiatieven om de samenwerking met scholen actief op te zoeken zullen hierbij helpen. Op korte termijn geeft dit echter niet dĂ© oplossing. 

Voor veel bedrijven wordt groei geremd door het gebrek aan personeel. Hoe valt je bedrijf op tussen al die andere ondernemingen die chauffeurs zoeken? Het antwoord begint – volgens mij – bij het goed zorgen voor jouw werknemers en ervoor te zorgen dat ze zich bij je thuis voelen. Als werknemers met plezier bij je werken, zijn ze gemotiveerder en succesvoller. Daarnaast zullen zij zich positief uiten over hun werkgever, bijvoorbeeld op verjaardagen met familie en vrienden, maar ook op social media waar menig ongezouten mening gedeeld en gelezen wordt. Een tevreden medewerker zal minder snel geneigd zijn ergens anders te gaan werken of dit ĂŒberhaupt overwegen. 

Kijk kritisch naar je bedrijf en ga in gesprek met de medewerkers, ook met degenen die ontslag nemen

Cindy visser, directeur bij Visser Duiven

Maar hoe zorg je ervoor dat mensen met plezier bij je werken? Aandacht is hierin het enige sleutelwoord. Naast een (belegde) boterham – waar we overigens het verschil niet in kunnen maken, omdat we gebonden zijn aan de cao binnen onze sector – willen mensen zich gehoord en gewaardeerd voelen. ‘Zeggen wat je doet en doen wat je zegt’ creĂ«ert vertrouwen en dat vinden mensen prettig. Daarbij is het belangrijk dat een ondernemer de identiteit van zijn bedrijf weet, dit uitdraagt en daarmee de juiste mensen in dienst heeft en aantrekt. Dat betekent ook kritisch naar het bedrijf kijken, in gesprek gaan met de medewerkers, ook met degenen die ontslag nemen. Door te horen waarom ze een vertrek overwegen, hoe we hun werk leuker kunnen maken, krijg je de kans om de binding juist te vergroten. Het verschil zit ’m vaak in de kleine dingen. 

Door het personeelstekort zijn we geneigd ons te focussen op de werving van nieuwe mensen. Maar laten we niet vergeten ook vooral voor ons eigen personeel te zorgen, zodat daar geen vervanging voor gezocht hoeft te worden.

Cindy Visser is directeur bij Visser Duiven.

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Cindy Visser