Chickliner heeft de nodige uitdagingen: ‘Communicatie is de sleutel tot succes’

Corona, brexit, vogelgriep, Oekraïne-oorlog, brandstofprijzen. Geen pandemie of politiek-economische crisis waar ze bij Chickliner Internationaal Transport niet mee te maken hebben. Tot nu toe hebben deze kwesties echter geen vat gehad op de groei en ontwikkeling van het bedrijf. Integendeel. Als voorbeeld haalt Mathilde Clarke-Hazeleger de brexit aan. “Het transport naar het Verenigd Koninkrijk van vooral levende have betekent sinds de grenzen er weer zijn veel administratieve rompslomp voor onze klanten en veel nieuwe procedures aan de grens. Sommige bedrijven hebben daar geen zin in en gooien het bijltje erbij neer. Onder andere daardoor neemt voor ons het werk toe. En natuurlijk is het transport op Engeland en alles wat daarbij komt kijken lastiger geworden, maar niet onmogelijk.”

Het is 1 februari 1991 als Mees Hazeleger samen met zijn vrouw Martina start met Chickliner Internationaal Transport in Barneveld. In 2003 verhuist het bedrijf naar Renswoude. Hazeleger is een zoon van een kuikenbroeder, en vanuit zijn passie voor pluimvee ontwikkelt hij een eigen logistieke aanpak voor transport van kuikens en broedeieren. Vanaf het begin zet hij daarbij alleen eersteklasmaterieel in. Vanaf 1998 worden de Chickliner-trailers zelfs uitgerust met een trailersysteem, dat Hazeleger zelf heeft ontworpen samen met een broedmachinefabrikant en een carosseriebouwer. Het trailersysteem wordt nog steeds gebruikt in deze sector. 

Communicatie bij Chickliner

Inmiddels is het bedrijf dat Hazeleger ruim dertig jaar geleden startte met één vrachtauto, waarmee hij zelf heel Europa doorkruiste, uitgegroeid tot écht familiebedrijf, waarin alle zes de kinderen van Mees en Martina werkzaam zijn. “We werken allemaal fulltime in het bedrijf op verschillende functies”, vertelt Clarke. “Wel hebben we op aanraden van onze ouders eerst elders gewerkt om rond te kunnen kijken, ervaring op te doen en er zeker van te zijn of we in het familiebedrijf willen werken. Onze ouders werken ook allebei nog volop. Mijn vader heeft de algehele leiding en rijdt zelf nog graag en vaak op de wagen. Mijn moeder is hoofd (financiële) administratie.”

Op de vraag hoe dat loopt met ouders en zes kinderen in één werkomgeving antwoordt Clarke: “Dat gaat goed. We hebben altijd geleerd dat communicatie de sleutel is tot succes. Onze kracht is open te praten over alles wat er speelt.” 

Clarke heeft het in haar functie als klantmanager goed naar haar zin. “Het leuke van onze klanten is dat ze overal zitten in Europa. Dan doe je weer eens een rondje Scandinavië, dan Zuid-Europa. Gelukkig is corona voorbij en kunnen we weer wat afspraken buiten Nederland gaan plannen.”

Wassen, desinfecteren en vergassen

Leidend in het transport dat Chickliner doet dat is de levensfase waarin de eendagskuiken zitten. “Voordat een kuiken uit het ei komt, neemt het de dooier op”, legt Clarke uit. “Daar kan het kuikentje dan vervolgens zeventig uur op teren zonder te hoeven eten of drinken. Onze specialiteit is het om die kuikens binnen die zeventig uur naar de plaats van bestemming te vervoeren. Op verdere bestemmingen, zoals het noorden van Scandinavië, Oost- en Zuid-Europa rijden we daarvoor dubbelbemand.”

‘Wij zitten in de bevoorrechte positie dat we in een niche opereren en dus niet voor de laagste prijzen hoeven te rijden’

mathilde clarke-hazeleger, klantmanager bij Chickliner Internationaal Transport

Chickliner vervoert de eendagskuikens en ook broedeieren kriskras door Europa. Clarke: “We halen de kuikens en broedeieren niet alleen op op locaties in Nederland om ze dan naar de plaats van bestemming te rijden ergens in Europa. We halen kuikens en broedeieren meestal op in een ander land en hebben dan bijvoorbeeld een rit van Duitsland naar Spanje of van Italië naar Noorwegen. We rijden dedicated voor onze klanten en soms kan dat ook heen of terug leeg zijn. Ladingen voor meer klanten bundelen gebeurt in deze tak van sport niet in verband met de hygiëne en risico’s op het verspreiden van ziektes. De wagens worden in het kader van de hygiëne ook grondig gereinigd na iedere rit. Wassen, desinfecteren en vergassen. Daarvoor hebben we hier op onze hoofdvestiging ook een eigen wasstraat. Hygiëne is erg belangrijk, en zeker nu met de vogelgriep zijn de regels en voorschriften nog veel strenger. Dat is voor ons topprioriteit.”

Oekraïne en Rusland

Zoals gezegd heeft Chickliner Internationaal Transport de afgelopen tijd, zoals veel bedrijven in de sector, veel voor voor zijn kiezen gekregen. Het meest recente is de oorlog in Oekraïne. “We hadden op de dag dat de oorlog uitbrak twee wagens met vier chauffeurs in Oekraïne zitten”, vertelt Clarke. “Het was voor die chauffeurs spannend. En misschien voor de familie thuis nog wel spannender, omdat je via de media van alles hoort en ziet en je er zelf niet bij bent. Gelukkig kregen ze gepaste begeleiding naar de plaats van bestemming. Op een dag wachten aan de grens na is dit verder goed verlopen. Een week later hebben we nog een trailer met hulpgoederen naar Polen gebracht. Een druppel op de gloeiende plaat.” 

Op dit moment rijdt Chickliner vanzelfsprekend niet op Oekraïne en ook niet op Rusland. Clarke: “Het reisadvies is negatief en dan we gaan daar dus ook niet naartoe. We moeten steeds afwegingen maken en monitoren dit dus ook continu.”

Onzekerheid door vogelgriep

Zoals gezegd heeft de brexit Chickliner eerder meer dan minder werk opgeleverd. Ook van de coronacrisis hebben ze bij Chickliner relatief weinig last ondervonden. “We hebben het geluk dat we onder essentieel vervoer vallen. Soms was het rijden wel een uitdaging met alle coronamaatregelen, maar al met al is het goed gegaan. Ook zijn er nauwelijks medewerkers besmet geraakt. Onze chauffeurs zijn al die tijd ook gewoon op bijvoorbeeld Bergamo blijven rijden. Wel hebben we ons aan de uitgebreide voorzorgsmaatregelen, regels en voorschriften gehouden om besmettingen te voorkomen.” 

vrachtwagens en bedrijfswagens chickliner internationaal transport
Het wagenpark van Chickliner Internationaal Transport.

En dan is er nu natuurlijk ook nog de vogelgriep. “Er zijn veel maatregelen om besmettingen te voorkomen”, vertelt Clarke. “Het is een ziekte die veel door trekvogels wordt verspreid en dus moeilijk te voorkomen. Soms is er ineens een besmetting en moet alles in straal van 3 kilometer worden getest. Dan is er ook vaak snel actie geboden. Hoewel dit niet leuk is, kriijg je werktechnisch gezien van het snel moeten reageren, regelen en plannen wel een gevoel van saamhorigheid binnen de sector. Tegelijkertijd geeft het ook een gevoel van onzekerheid.”

Brandstofprijzen: niet zachter rijden

Ten slotte zijn er dan ook nog de inmiddels torenhoge brandstofprijzen. Hoe gaat Chickliner daarmee om? “Wij zeggen hier: pick your battles”, zegt Clarke. “We zitten als bedrijf in de bevoorrechte positie dat we in een niche opereren en dus niet voor de laagste prijzen hoeven te rijden. Wel voeren we de verhogingen en dalingen van de dieselprijs zo snel mogelijk door. We bekijken de prijsschommelingen per aanvraag.” Zachter rijden, zoals veel vervoerders hun chauffeurs opdragen, zit er voor Chickliner niet altijd in met het tijdvenster van zeventig uur dat het heeft om kuikens en broedeieren veilig en gezond af te kunnen leveren. Clarke: “Wel worden onze chauffeurs al jaren getraind in duurzaam rijden. Ze worden daarop ook gemonitord. Ook kijken we in het kader van duurzaam naar verpakkingsafval en het zoveel mogelijk voorkomen van het gebruik van wegwerpverpakkingen. Dit doen we bijvoorbeeld door onze eigen herbruikbare verpakking aan te bieden. Op die manier zijn we duurzaam bezig en proberen we de kosten in de hand te houden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn