‘De DAF XD is de beste auto voor transporteur en chauffeur’
DAF onthulde de nieuwe generatie trucks voor het zwaardere distributiewerk en specifieke (bouw)toepassingen afgelopen september op de IAA Transportation in Hannover. Deze trucks zijn beschikbaar met zowel verbrandingsmotor als met een elektrische aandrijflijn. Ter plekke werd de XD-serie uitgeroepen tot International Truck of the Year 2023. De prijs volgt op de titel van afgelopen jaar voor DAF’s XF, XG en XG+ – waarvan er sinds de onthulling medio 2021 inmiddels meer dan 50.000 van zijn verkocht. De verwachtingen van ook deze nieuwkomer zijn dan ook hooggespannen.
We zijn ten zuiden van Barcelona en krijgen de kans als een van de eersten te rijden in de nieuwe generatie DAF XD. “Voor onze klanten en hun chauffeurs is dit wat ons betreft de beste auto; chauffeurs willen dit rijden”, zegt Raoul Wijnands, manager Testing bij DAF Trucks. “We hebben geen concessies gedaan bij het ontwerp van deze nieuwe generatie distributietrucks.”
Gedeeld DAF-DNA
De focus bij het ontwerp van de hele reeks binnen de nieuwe generatie ligt op efficiency, veiligheid en comfort. De XD deelt daarin het DNA met zijn grote broers binnen deze nieuwe generatie DAF Trucks. Zo heeft de XD bijvoorbeeld ook de 16 centimeter langere neus, conform de nieuwe maximaal toegestane afmetingen. En het uitgebreide aanbod PTO’s, opbouwmodules en connectoren zorgt voor veel opbouwmogelijkheden.
Ter bevordering van de aerodynamica – waar DAF hoog op inzet – zijn zijspoilers en dakspoilers variërend van ultrakort tot extra hoog beschikbaar. De taps toelopende cabine heeft een grote, iets rondlopende voorruit en ellipsvormige hoekdelen. Samen met de spatborden, sideskirts en gesloten wielkasten, oogt het als een strak, compleet en modern geheel. Standaard wordt de XD geleverd met full ledkoplampverlichting.
Er zijn drie cabinevarianten voor de XD mogelijk: de nieuwe dagcabine Day Cab, de Sleeper Cab met een vast bed met verschillende matrasopties en de hogere Sleeper High Cab die ruimte biedt aan een eventueel tweede ligplek. De stahoogte tussen de motortunnel en het plafond is 1,75 meter. Het zal niet vaak voorkomen, maar met gebogen hoofd is er te staan. De cabinevloer ligt 17 centimeter lager ten opzichte van de XF.
DAF XD klaar om te testen
Op de pier van de jachthaven van Vilanova staan elf DAF’s XD in verschillende uitvoeringen voor ons klaar om te testen. De focus ligt in dit geval op de distributietoepassing. De varianten met optionele verstevigde bumper, de XDC-reeks en elektrische versies zijn in Eindhoven gelaten; die zijn voor een volgende keer. Wij kiezen als eerst de 40-tons 6×2 XD 450 FTG trekker-oplegger met Sleeper High Cab en rijden vervolgens met de 36-tons 4×2 XD 410 FT Sleeper Cab met kipperoplegger.
Bij het instappen valt meteen op dat ook ín de cabine de overeenkomsten met de XF en XG-reeks groot zijn. De cabine oogt ruim en is vormgegeven op een vrijwel identieke manier als DAF’s langeafstandstrucks. It runs in the family. “Het is gewoon een écht groot hok”, laat Wijnands zich tijdens de presentatie in zijn enthousiasme ontvallen. De woordkeuze is misschien wat onhandig, maar als het om de cabineruimte gaat, heeft hij wel degelijk gelijk.
De XD komt standaard met een nieuw vormgegeven Vision Dashboard, dat vanaf nu overigens ook op de XF verkrijgbaar is. Het dashboard loopt af richting de voorruit, zodat er nog beter direct zicht naar voren is. Er is daardoor weliswaar iets minder afdekvlak, maar het is nog altijd groot genoeg voor vrachtbrieven én een maaltijd tijdens de verplichte rust.
Nóg meer zicht met camerasystemen
De lage positie van de cabine – standaard twee instaptreden, drie is mogelijk bij specifieke toepassingen – geeft ook goed zicht op wat er rondom de cabine gebeurt. Optioneel is een zijraam in de deur aan de bijrijderskant te bestellen, dat in dat geval standaard gecombineerd wordt met een opklapbare bijrijdersstoel. DAF heeft ook de spiegelopstelling aangepast, met meer (kijk)ruimte tussen de hoofdspiegel en breedtespiegel.
De vrachtwagens waarmee wij rijden zijn overigens uitgerust met het digitale spiegelcamerasysteem Vision System. Het geeft een scherp beeld en goed zicht op wat er rondom ons span gebeurt. Zeker met de extra camera op de rechtervoorhoek, DAF Corner View. Het vervangt de front- en trottoirspiegel en vergroot het zicht enorm; ook bij het rechts afslaan is vrijwel de hele zijkant te overzien.
Extra ondersteuning tijdens het rijden
Veiligheid is voor DAF een belangrijke pijler. De XD wordt standaard geleverd met diverse veiligheids- en rijassistentiesystemen en cruisecontrolvarianten, zoals Brake Assist, Lane Departure Warning System, Emergency Brake Lights en City Turn Assist. Ook zien we de elektronische parkeerrem, een trailerrem voor lage snelheden voor veilig aan- en afkoppelen van een trailer en Park Brake Assist voor extra parkeerremkracht terug in de XD.
11 liter is de norm
De twee DAF’s XD waarmee wij rijden, hebben beiden de 408 pk sterke Paccar MX-11 10,8 liter Euro 6-motor in het vooronder. Waar bij de XF, XG en XG+ ook voor een 13 liter gekozen kan worden, is de XD alleen met 11 liter-motor verkrijgbaar met 299, 341, 367, 406 of 449 pk.
Over de motorrem wordt gezegd dat het al bij 1.200 toeren het maximale 1.550 Nm koppel beschikbaar heeft – beduidend meer dan bij de vorige generatie (modeljaar 2017), waarbij het hoogtepunt van iets meer dan 1.500 Nm koppel ‘pas’ bij 1.500 toeren beschikbaar was. Onderweg kan de motorrem ons nog niet helemaal overtuigen, maar misschien zijn er meer kilometers voor nodig om dat beter te testen. Daarbij komt dat de wegen in het Spaanse berg- en heuvellandschap natuurlijk iets anders zijn dan die van het vlakke Nederland.
De standaard geautomatiseerde TraXon-versnellingsbak schakelt erg stil en soepel. Met name bij de lagere regionen is veel koppel snel beschikbaar. De verschillende cruisecontrolvarianten geven goede ondersteuning tijdens het rijden op de snelweg.
Knoppen op het stuur
DAF heeft geen concessies willen doen aan het chauffeurscomfort. Er is veel (opberg)ruimte, ongeacht de cabinevariant. De motortunnel is lager dan bij de huidige CF. En aan het geluidsniveau tijdens het rijden te merken, heeft de cabine-isolatie een flinke upgrade gehad.
De belangrijkste functies die rijdend nodig zijn, zijn met knoppen op het stuur te bedienen. Ofwel: ‘Eyes on the road, hands on the wheel’. De overige functieknoppen zijn met duidelijke iconen op een logische plek in het dashboard verwerkt. Het digitale 12 inch-display achter het stuur is in te stellen in twee designs: klassiek of modern. Met een wieltje op het stuur zijn de vier informatieniveaus te zien. Een nachtbeeld dat alleen de belangrijkste gegevens laat zien, is ook mogelijk.
Conclusie over de DAF XD
Mede door de ruimte in de cabine en de beschikbare opties waarmee de trucks zijn uit te rusten, laat de XD zich gevoelsmatig misschien wel het beste beschrijven als een wendbare langeafstandstruck met veel zicht rondom. DAF’s distributietruck mag dan voor nu dan wel de jongste telg binnen de familie zijn, hij is in elk geval volwassen ter wereld gekomen.
De verkoop van de nieuwe DAF is intussen gestart en de productie wordt de komende tijd opgeschaald naar de maximale capaciteit. Gestart wordt met de 4×2- en 6×2-varianten, daarna zullen ook alle andere asconfiguraties van de band afrollen. Begin 2023 start tevens de productie van elektrische zero-emissie-uitvoeringen van de XD.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?
En er is meer noemenswaardig als het gaat om veiligheid. De nieuwe generatie DAF Trucks, dus ook deze nieuwe XD, is onder andere uitgerust met ProCADis: Programmed Cab Displacement System. ProCADis maakt een cabineverplaatsing van 40 centimeter op het chassis mogelijk tijdens een ongeval, om te voorkomen dat de cabine losraakt van het chassis. Op deze manier wordt de cabineconstructie in stand gehouden en ontstaat voor inzittenden meer overlevingsruimte. Ook klapt het stuur bij een aanrijding weg richting het dashboard en schieten panelen ter hoogte van de knieën weg, zodat benen niet in het dashboard klem komen te zitten.
11 liter is de norm
De twee DAF’s XD waarmee wij rijden, hebben beiden de 408 pk sterke Paccar MX-11 10,8 liter Euro 6-motor in het vooronder. Waar bij de XF, XG en XG+ ook voor een 13 liter gekozen kan worden, is de XD alleen met 11 liter-motor verkrijgbaar met 299, 341, 367, 406 of 449 pk.
Over de motorrem wordt gezegd dat het al bij 1.200 toeren het maximale 1.550 Nm koppel beschikbaar heeft – beduidend meer dan bij de vorige generatie (modeljaar 2017), waarbij het hoogtepunt van iets meer dan 1.500 Nm koppel ‘pas’ bij 1.500 toeren beschikbaar was. Onderweg kan de motorrem ons nog niet helemaal overtuigen, maar misschien zijn er meer kilometers voor nodig om dat beter te testen. Daarbij komt dat de wegen in het Spaanse berg- en heuvellandschap natuurlijk iets anders zijn dan die van het vlakke Nederland.
De standaard geautomatiseerde TraXon-versnellingsbak schakelt erg stil en soepel. Met name bij de lagere regionen is veel koppel snel beschikbaar. De verschillende cruisecontrolvarianten geven goede ondersteuning tijdens het rijden op de snelweg.
Knoppen op het stuur
DAF heeft geen concessies willen doen aan het chauffeurscomfort. Er is veel (opberg)ruimte, ongeacht de cabinevariant. De motortunnel is lager dan bij de huidige CF. En aan het geluidsniveau tijdens het rijden te merken, heeft de cabine-isolatie een flinke upgrade gehad.
De belangrijkste functies die rijdend nodig zijn, zijn met knoppen op het stuur te bedienen. Ofwel: ‘Eyes on the road, hands on the wheel’. De overige functieknoppen zijn met duidelijke iconen op een logische plek in het dashboard verwerkt. Het digitale 12 inch-display achter het stuur is in te stellen in twee designs: klassiek of modern. Met een wieltje op het stuur zijn de vier informatieniveaus te zien. Een nachtbeeld dat alleen de belangrijkste gegevens laat zien, is ook mogelijk.
Conclusie over de DAF XD
Mede door de ruimte in de cabine en de beschikbare opties waarmee de trucks zijn uit te rusten, laat de XD zich gevoelsmatig misschien wel het beste beschrijven als een wendbare langeafstandstruck met veel zicht rondom. DAF’s distributietruck mag dan voor nu dan wel de jongste telg binnen de familie zijn, hij is in elk geval volwassen ter wereld gekomen.
De verkoop van de nieuwe DAF is intussen gestart en de productie wordt de komende tijd opgeschaald naar de maximale capaciteit. Gestart wordt met de 4×2- en 6×2-varianten, daarna zullen ook alle andere asconfiguraties van de band afrollen. Begin 2023 start tevens de productie van elektrische zero-emissie-uitvoeringen van de XD.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bekijk de aanbiedingBent u al abonnee?