Heeft u een plekje in de tuin? 

Parkeren met een vrachtwagen voor de nacht is niet altijd gemakkelijk. De parkeerplaatsen langs de snelweg raken aan het begin van de avond al snel (over) vol. Zoeken naar een alternatief komt vaak slecht uit omdat de chauffeur dan in de problemen komt met de rijtijdenwet. Er zijn wel parkeerplaatsen met goede voorzieningen voor de chauffeurs, maar die plaatsen moeten maar net langs de route liggen. En áls er dan nog een plekje vrij is, betaal je op sommige plekken tussen de 1,50 en 2 euro per uur óf een dagtarief (afhankelijk of je daar dan ook een maaltijd nuttigt). Dat is nou niet echt een rib uit het lijf, maar het tikt behoorlijk aan als je dat iedere dag doet. Gelukkig kunnen chauffeurs op sommige plekken ook nog gratis parkeren en genieten van een goede maaltijd vóór de nachtrust. 

Sommigen kiezen ervoor om een industrieterrein op te zoeken om daar de nacht door te brengen. Dat is alleen niet bepaald een luxe. Hopelijk is de truck voorzien van een magnetron, zodat de chauffeur toch een warme maaltijd kan nuttigen. Maar op een industrieterrein kan de chauffeur wel last krijgen. In veel gemeentes geldt namelijk een parkeerverbod voor voertuigen met een bepaalde hoogte, lengte en breedte binnen de bebouwde kom, waar veel industrieterreinen in vallen. Die wet is opgenomen in de APV.  

Zo ondervond ik nog niet zo lang geleden zelf. Na een lekkere rit, genietend van mooie muziek van Claudia de Breij, was ik klaar voor die dag. Door omstandigheden kon ik de truck met oplegger niet op ons eigen terrein parkeren. Geen zorgen, ik woon niet op een woonerf of tussen de flatgebouwen waar het enorm kan galmen met een ronkende motor, maar op een industrieterrein in de Molenlanden. En ja, er kwam een boete binnen.  

Op die boete wilde ik bezwaar maken en ik nam contact op met de betreffende ambtenaar. Zijn weergaloze antwoord luidde: ‘Dan moet je maar verhuizen.’ Ik wilde eigenlijk verder in discussie omdat ik weet dat veel meer chauffeurs grote problemen hebben met het parkeren van hun truck. Tot wanhoop gedreven benaderden sommigen zelfs de plaatselijke weekkrant om aandacht te vragen voor dit probleem. De gemeenten bieden wel alternatief in de zin van een parking met vaste plekken, maar dat kost vaak (veel) geld en wie dat gaat betalen, is een andere discussie. Ik heb de discussie maar gelaten voor wat het was.  

Wel verbaas ik mij over het feit dat iedereen, niemand uitgezonderd, ambtenaren, tandartsen, nagelstylistes en docenten – OOK de poppetjes bij de gemeente – verwachten dat de winkels gevuld zijn en er altijd kan worden getankt bij de pomp. Maar hoe moet dat dan als de chauffeurs met hun wagen worden verbannen.? 

Hebt u een grote tuin? Ik denk even terug aan m’n ritje: “Mag ik dan bij jou?” 

Aadje van Noordennen is eigen rijder en mede-eigenaar van Robert van der Linden Transport

Lees ook: Geduld is een schone zaak

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Aadje van Noordennen