“Keuze code 95-opleiding kan verschil maken”
Code 95 is een aanduiding op het rijbewijs, die verplicht is voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C of D noodzakelijk is. De code, die iemand krijgt door het behalen van de basiskwalificatie, is vijf jaar geldig en kan verlengd worden door het volgen van 35 uur nascholing die het CBR erkent, waarvan minimaal zeven uur praktijktraining.
De cursussen zijn te vinden via de (trage) nascholingszoeker van het CBR (cbr.nl/nascholingszoeker), met daarbij ook het overzicht bij welke opleiders ze te volgen zijn. Zij variëren van Leefstijl tot Rijstijl-optimalisatie. De doelstellingen van de code 95 zijn geformuleerd in de Europese vakbekwaamheidsrichtlijn, zoals brandstofbesparing en vermindering van overtredingen van de rij- en rusttijden. Er is voor ieder ‘wat wils’, passend bij de diversiteit van de sector en de verschillen in opleidingsbehoefte.
Verplicht nummer
Uit het aanbod selecteert men vaak op basis van prijs en nabijheid van de opleidingslocatie. Maar De Haan benadrukt dat het belangrijk is een bewuste keuze te maken voor een opleiding die aansluit bij het werk. “Code 95 wordt vaak gezien als een verplicht nummer, maar kan meerwaarde hebben en écht verschil maken. Zo heeft een chauffeur die stukgoed rijdt niets aan een cursus Lading zekeren, die gericht is op het laden en lossen van containers. Navraag bij de opleider kan dit duidelijk maken. En wellicht kan een ondernemer ook zijn eigen materieel neerzetten tijdens de cursus.”
Lange duur
Inzicht krijgen in de beleving van klanten, is voor het CBR belangrijk. Daarom is De Haan het afgelopen jaar gestart met gesprekken met chauffeurs over de gevolgde code 95-opleidingen, en houdt hij enquêtes. “Hiermee proberen wij de kwaliteit van de nascholing te verhogen en chauffeurs goed te informeren over het traject. De respons hierop is hoog.”
Uit de resultaten is bijvoorbeeld uit naar voren gekomen dat chauffeurs nascholingsopleidingen van zeven uur erg lang vinden. “Alle cursussen hebben die lengte, maar dit draagt het niet bij aan de aantrekkelijkheid van het beroep, en de voorkeur om ervaring op te doen die direct praktisch toepasbaar is.”
De duur van de opleidingen is vastgelegd in de Europese vakbekwaamheidsrichtlijn. “Samen met het ministerie willen we kijken of we hier iets aan kunnen doen”, zo licht De Haan toe.
Elektrisch rijden
De laatste tijd zijn er geen nieuwe code 95-opleidingen bijgekomen. “Eén van de laatste, nieuwe cursussen was enkele jaren geleden de opleiding over rij-ondersteunende systemen.” De scholing, die via e-learning wordt gevolgd, schommelt al jaren rond de 20%.
Een aparte opleiding voor elektrisch rijden is er niet. In principe kan iedere cursus met elke vrachtauto of bus worden uitgevoerd, waarbij het niet uitmaakt of het een elektrisch voertuig is of een truck die op brandstof rijdt. De meest gevolgde praktische opleidingen zijn Rijoptimalisatie, Het Nieuwe Rijden en Veilig werken met de vrachtwagen. Bij de theoretische opleidingen is de top 3 tot slot: EHBO Onderweg, Heftruck en Actualisering kennis vakbekwaamheid chauffeur.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?