Geen extra kosten maken

Consument heeft liever lage bezorgkosten en stiptheid dan snelheid

Consument heeft liever lage bezorgkosten en stiptheid dan snelheid
Foto: Descartes

Nederlandse consumenten vinden gemiddeld genomen de laagste bezorgkosten (29%) en stiptheid (28%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen snelste bezorging (18%), handigste bezorging (15%) en meest milieuvriendelijke bezorging (9%).

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment onder consumenten over hun ervaringen met e-commerceaankopen en thuisbezorging. In het onderzoek zijn 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit Nederland.

Keuzes maken

Wanneer Nederlandse consumenten wordt gevraagd om te kiezen uit twee opties, dan vindt een derde van hen (32%) stiptheid belangrijker dan snelheid. Ook vindt iets meer dan een derde (38%) de laagste kosten belangrijker dan snelheid. 14% vindt snelheid belangrijker dan stiptheid, 11% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten en 5% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Nederlandse consumenten:

-Bezorgkosten (78%)
-Kosten en gemak van het afhandelen van retourzendingen (77%)
-Het traceren van de bezorging (75%)
-Keuze/gemak/tijdvenster-opties beschikbaar (73%)

Niet extra betalen

Hoewel Nederlanders de beschikbaarheid van tijdvakken een belangrijk onderdeel vinden van het leveringsproces en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. 64% zou niet méér willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 60% zou niet méér betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Nederlandse consumenten (65%) meestal tevreden met de bezorgdiensten. 15% van de Nederlanders is altijd tevreden, 14% soms, 5% niet zo vaak en 2% is nooit tevreden over de bezorgdiensten.

Belang milieu

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. 40% van de Nederlanders vindt milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk. Ook is 65% van de consumenten in enige mate geïnteresseerd in het op de webshop zien van de meest vriendelijke bezorgoptie: 35% van de consumenten zou dit graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (30%) is matig geïnteresseerd hierin.

Download het volledige onderzoek voor meer informatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Annelies van Stijn