Aandocken

“Elke dag een beetje beter worden”

“Door regelmatig met opdrachtgevers in gesprek te gaan, kunnen we onze diensten steeds verder verfijnen.” Foto: PostNL

In de serie Aandocken dockt Transport & Logistiek aan bij iemand in de sector. Deze keer is dat Evelyne Duncker (52 jaar), sales consultant bij PostNL Transport Services Cargo. “Transparantie en goede communicatie zijn essentieel om klanten de waarde van kwaliteit en duurzaamheid te laten begrijpen en waarderen. Maar door de stijgende kosten blijft het een voortdurende uitdaging om de balans te vinden tussen kostenefficiëntie en het leveren van hoogwaardige, duurzame diensten.”

Hoe bent u in de sector terechtgekomen?
“Mijn ouders hadden een transportbedrijf in het hart van Amsterdam, een echt familiebedrijf gespecialiseerd in geconditioneerde verslogistiek. Vrijwel de hele familie was betrokken bij Duncker Transport, ook mijn opa, ooms, broer en ikzelf. Ons leven draaide 24/7 om het bedrijf; er werd hard gewerkt, maar we hadden ook ontzettend veel plezier samen.

Mijn carrière begon onderaan de ladder, met het inpakken van koel- en vriesproducten. Ik bevoorraadde horecazaken en zorginstellingen in Amsterdam en Haarlem met een kleine vrachtwagen. Vervolgens leerde ik de fijne kneepjes van het vak op kantoor, variërend van planning en administratie tot commercie, boekhouding en personeelszaken. Na het behalen van mijn vakdiploma nam ik de zaak van mijn ouders over.
Na een bewogen periode besloot ik na zes jaar het bedrijf te verkopen, waarna ik nog eens zes jaar als directeur in loondienst aanbleef. In deze rol kreeg ik in 2010 de kans om ‘020Stadsdistributie’ op te richten, waarmee we de eerste elektrische vrachtwagen met cryogene koeling in Amsterdam introduceerden. Dit was een ongelofelijk gaaf en leerzaam traject. Het pionieren met actieradius, laadvermogen en de invloed van weersomstandigheden bood enorme uitdagingen en kansen voor groei.

Toen de directie van de holding besloot te stoppen met alle externe vervoersbewegingen van Duncker Transport, heb ik op het punt gestaan een carrièreswitch te maken. Toch besloot ik, aangetrokken door de dynamiek van het vak en het uitgebreide netwerk dat ik had opgebouwd, om mijn weg in de transportsector voort te zetten. Dat deed ik bij Peter Appel Transport, waar ik op projectbasis het in- en outbound-traject voor Makro heb helpen opstarten. Vervolgens heb ik drie jaar bij TransMission in Almere gewerkt, waar ik verantwoordelijk was voor de commerciële activiteiten. Tot een klant me attent maakte op een functie bij PostNL Cargo.

Hoewel ik twijfelde om van de cultuur van een familiebedrijf naar een grote corporate omgeving te gaan, won mijn nieuwsgierigheid het en ging ik het gesprek bij PostNL aan. Dat is nu acht jaar geleden en ik werk hier nog steeds met veel plezier. PostNL Cargo, onderdeel van PostNL Transport Services, is een betrouwbare en duurzame transportpartner die de zakelijke markt volledig ontzorgt. We hebben voor ieder logistiek vraagstuk een passende oplossing, hebben persoonlijk contact met onze klanten, zijn flexibel en bieden hoogwaardige kwaliteit.”

Wat vindt u daar leuk en uitdagend aan?
“Ik ben commercieel verantwoordelijk voor onze klanten én richt me op new business. Wat ik vooral leuk vind aan mijn werk, is het contact met verschillende ondernemers. Ik krijg een inkijkje in diverse logistieke processen en bespreek samen met de klant hoe onze dienstverlening waarde kan toevoegen. Tegenwoordig draait het niet alleen om het aanbieden van een tarief. We werken samen in partnerships en de echte samenwerking begint na de implementatie. We monitoren onze prestaties continu en zoeken altijd naar verbeterpunten. Er is geen dag hetzelfde.”

Welke ontwikkelingen vindt u belangrijk?
“De transportsector staat voor grote uitdagingen, waaronder verduurzaming en de overgang naar elektrische voertuigen. De beschikbaarheid, betaalbaarheid en betrouwbaarheid hiervan zijn cruciale factoren. Daarnaast blijft er schaarste aan gekwalificeerd personeel.

De groei van e-commerce heeft ook geleid tot een verschuiving in klantprofielen, vooral bij groothandels. De scheidslijn tussen zakelijke ontvangers en consumenten vervaagt. Dit vraagt om een nieuwe aanpak in planning en expertise, ondersteund door geavanceerde IT-systemen die aan de klantverwachtingen blijven voldoen. Denk hierbij aan track and trace-gegevens die real time worden geüpdatet en communicatie met de klant mogelijk maken.

Ik vind de circulaire economie ook een fascinerende ontwikkeling. Er is een groeiende vraag naar herbruikbare verpakkingsmaterialen en duurzame oplossingen en we denken graag mee met klanten om deze behoeften te vervullen.”

Wat zou u willen veranderen in of aan de sector en waarom?
“Een grote uitdaging in de sector is de voortdurende prijsdruk. Ik zou graag zien dat we meer balans vinden en niet alleen op prijs concurreren, maar ook kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid waarderen en belonen. Dit kan door samenwerking tussen vervoerders, verladers en beleidsmakers om eerlijke tarieven te stellen die verbetering en innovatie mogelijk maken.

Ik verwacht dat logistieke dienstverleners zich steeds meer zullen specialiseren in specifieke branches en klanten zullen zoeken die goed aansluiten bij hun netwerk. Deze focus zorgt voor efficiëntere operaties en een dienstverlening die beter is afgestemd op de specifieke behoeften van klanten. Door regelmatig met opdrachtgevers in gesprek te gaan, kunnen we fluctuaties in volumes beter beheren, processen optimaliseren en onze diensten steeds verder verfijnen. Zo streven we ernaar elke dag een beetje beter te worden.

Transparantie en goede communicatie zijn essentieel om klanten de waarde van kwaliteit en duurzaamheid te laten begrijpen en waarderen. Maar door de stijgende kosten in de hele keten blijft het een voortdurende uitdaging om de balans te vinden tussen kostenefficiëntie en het leveren van hoogwaardige, duurzame diensten.”

Wat is een hobby of leuke bezigheid buiten het werk?
“Buiten het werk ben ik graag in de natuur. Ik woon naast de prachtige West-Friese Omringdijk en een wandeling met onze honden langs het IJsselmeer is mijn ideale start van de dag. In het weekend werken mijn man en ik graag in onze tuin, waar altijd wel iets te doen is. Ook heb ik twee prachtige dochters, waarvan er al één uit huis is. Sinds anderhalf jaar doe ik aan krachttraining en volg ik voedingsschema’s, wat zowel fysiek als mentaal een onwijs leuk en leerzaam traject is waar ik veel energie uithaal.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens