Beter en slimmer dan de rest

De Mercedes-Benz Vito en Sprinter gaan voor intelligent

De Mercedes-Benz eVito is ten opzichte van de vorige versie sterk verbeterd. Foto: Maarten van der Westen

Mercedes-Benz heeft de populaire Vito en Sprinter vernieuwd. Beide bestelauto’s zijn te krijgen als diesel en met elektrische aandrijving. Mercedes-Benz zelf legt echter vooral de nadruk op het premium gevoel en de intelligentie van de nieuwe modellen.

Het doel van Mercedes-Benz is om klanten de meest begerenswaardige bestelauto te geven. Dit wil de producent bereiken door veel keuzevrijheid te bieden in alle uitvoeringsgroepen, van aannemer tot overheidsdienst. Boven alles wil Mercedes-Benz een premium ervaring bieden, iets dat we natuurlijk kennen van de personenauto’s van het merk.

Veel uitvoeringen

De nieuwe Vito en Sprinter zijn overgangsmodellen. Vanaf 2026 zijn beide varianten voorzien van een volledig nieuwe architectuur die meer is toegespitst op de elektrische aandrijving. Nu moet het platform nog geschikt zijn voor elektrisch én verbrandingsmotor. Bij de Vito en de Sprinter is niet te bepalen welke aandrijving beter is, ze doen niet voor elkaar onder.

Zo is er geen verschil in laadvolume tussen de dieselversie en de elektrische variant. Dit is te danken aan de modulaire opbouw van het platform. Bij de eSprinter zit alle elektronica voorin, de accu’s in het midden en de aandrijving achteraan. Hierdoor zijn beide bestelauto’s in meerdere lengte-uitvoeringen verkrijgbaar. Bij de eSprinter is er zelfs keuze uit drie verschillende accupakketten. Hierdoor kan een goede afweging gemaakt worden tussen laadgewicht en rijbereik.

Intelligentie

Ook achter het stuur blijkt dat Mercedes-Benz heel goed heeft nagedacht over de elektrisch aangedreven modellen. Het meest duidelijk is dat bij de verschillende standen voor regeneratie. Zowel in de eVito als de eSprinter kan de bestuurder kiezen of hij veel, middelmatig of weinig remenergie wil regenereren. Er is echter een vierde, automatische stand. Hierbij bepaalt het voertuig zelf de mate van regeneratie. Dit doet hij aan de hand van gegevens van de radar, camera’s en regeneratie. Dit rijdt fijn, omdat het voertuig zelf voldoende afremt om te stoppen voor ander verkeer, als ware het adaptive cruise control.

Deze mate van intelligentie kenmerkt de Vito en Sprinter van Mercedes-Benz. De automatische regeneratie maakt het rijden zeer aangenaam. Ook op andere vlakken scoort Mercedes-Benz erg goed. Zo past de cruise control de snelheid automatisch aan de geldende snelheid aan. Waar andere merken regelmatig de mist ingaan door verkeersborden verkeerd te lezen, zien de bestelauto’s van Mercedes-Benz ook de onderborden waardoor ze interpreteren of het gelezen bord wel van toepassing is.

De nieuwe Mercedes eSprinter. Foto: Maarten van der Westen

Gelukkig slaat Mercedes-Benz bij de Vito en de Sprinter niet door in luxe. Het blijven immers bedrijfsvoertuigen waarmee gewerkt moet worden. Anders dan bij de personenauto’s van het Duitse merk bestaat het dashboard niet geheel uit schermen. In plaats daarvan prijkt midden op het dashboard een bescheiden touchscreen van 10,25 inch. Dit scherm is vooral breed en niet zozeer hoog. Op het scherm draait MBUX, wat we kennen als één van de betere multimedia-systemen op de markt. Voor de elektrische versies heeft het systeem een aantal handige opties, zoals een interactieve routeplanning die rekening houdt met moeten opladen. Voor de meest belangrijke functies zijn er gelukkig nog fysieke knoppen. Ook achter het stuur zit een mooi, duidelijk scherm, maar wel tussen twee analoge tellers. Heel handig is de digitale achteruitkijkspiegel. Ondanks de dichte achterwand ziet de bestuurder door de getoonde camerabeelden toch wat er achter hem gebeurt.

Conventioneel

De Mercedes-Benz eVito en eSprinter zijn dus uitstekende elektrische bestelauto’s. Ten opzichte van de vorige versies zijn ze sterk verbeterd. Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe eSprinter wel 18% efficiënter dan de eerste. Zeker dankzij de muisstille en trillingloze elektrische aandrijving zijn deze bestelauto’s de perfecte mix tussen comfort, technologie en simpel gebruiksgemak. Dit geldt echter ook voor de dieselversies. Met verschillende vermogens, en nog meer varianten om uit te kiezen, zijn ook de Vito en de Sprinter erg overtuigend. De dieselversies zijn voor sommige toepassingen duidelijk in het voordeel dankzij een hoger laadgewicht of meer trekvermogen.

Mercedes-Benz wil met zijn bestelauto’s zoals gezegd vooral een premium ervaring bieden. Dit gebeurt niet alleen met een fraai uiterlijk en fijne materialen, maar ook door goed rijgedrag en intelligente systemen die de bestuurder helpen. Ook biedt Mercedes-Benz met de Vito en de Sprinter veel keuzes, niet alleen in uitvoering en laadvermogen maar ook in aandrijving. Elektrisch doet niet onder voor de dieseluitvoering, al doet Mercedes-Benz zijn eigen elektrische bestelauto’s iets tekort door naar diesel te blijven verwijzen als ‘conventionele aandrijving.’

Mercedes-Benz Sprinter

3 lengtes
2-liter dieselmotor
Vermogen: 114-190 pk
Automaat / handmatige versnellingsbak
Voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving
Laadvolume: tot 15,5 m3
Max laadgewicht: 2.998 kg
Max totaalgewicht: 5,5 ton (N1 en N2)
Max trekgewicht: 3,5 ton

Mercedes-Benz eSprinter

2 lengtes
Vermogen: 136 of 204 pk
Achterwielaandrijving
Accupakket: 56, 81 of 113 kWh
Bereik: 233, 329 of 478 kilometer (WLTP)
AC-laden: tot 11 kW
DC-laden: tot 115 kW
Laadvolume: tot 14 m3
Max laadgewicht: 1536
Max totaalgewicht: 4,25 ton
Max trekgewicht: 2 ton

Mercedes-Benz Vito

3 lengtes
2-liter diesel- of benzinemotor
Vermogen: 102-237 pk
Automaat / handmatige versnellingsbak
Achterwiel- of vierwielaandrijving
Laadvolume: tot 6,6 m3
Max laadgewicht: 1.189 kg
Max totaalgewicht: 2,8 ton
Max trekgewicht: 2,5 ton

Mercedes-Benz eVito

2 lengtes
Vermogen: 95 pk, piekvermogen 204 pk
Achterwielaandrijving
Accupakket: 60 kWh
Bereik: 319 kilometer (WLTP)
AC-laden: tot 11 kW
DC-laden: tot 110 kW
Laadvolume: tot 6,6 m3
Max laadvermogen: 950 kilo
Max totaalgewicht: 3,2 ton
Max trekgewicht: 0 kg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Maarten van der Westen