Schade en files voorkomen

Schipholtunnel: vanaf 1 oktober hoogtedetectie tegen te hoge vrachtwagens

Schipholtunnel: vanaf 1 oktober hoogtedetectie tegen te hoge vrachtwagens
Foto: Shutterstock

De Schipholtunnel, in de snelweg A4, van Den Haag richting Amsterdam, krijgt op 1 oktober een hoogtedetectiesysteem. Dit systeem moet voorkomen dat te hoge vrachtwagens de tunnel in rijden.
Dat meldt Rijkswaterstaat. Om ongelukken, schade en vertraging te voorkomen is de regel in Europa dat voertuigen niet hoger mogen zijn dan vier meter. Het is de taak van Rijkswaterstaat om te kijken of dit goed gaat bij alle tunnels. Dat gebeurt vanuit verkeerscentrales met behulp van camera’s en detectiesystemen. Om schade aan tunnels te voorkomen detecteren sensoren de hoogte van vrachtauto’s als ze richting de tunnel rijden.

Twee waarschuwingen

Chauffeurs met een te hoge wagen die richting Amsterdam rijden krijgen straks twee waarschuwingen. Op de hoofdrijbaan A4 kan de chauffeur na de eerste waarschuwing de afslag naar de A5 en A9 nemen en zo de tunnel mijden. Op de parallelbaan (A4) kan de chauffeur na de melding via afrit Schiphol omkeren en via de A4 en A5 naar Amsterdam rijden.

Negeren chauffeurs de eerste waarschuwing dan volgt een tweede voorwaarschuwing en sluit de tunnel. Vrachtwagens moeten vervolgens door een weginspecteur voor de slagboom worden weggeleid. Dit veroorzaakt forse hinder, zeker bij de drukke Schipholtunnel. Toch kiest Rijkswaterstaat voor een korte sluiting om te voorkomen dat een te hoge wagen schade rijdt. De tunnel is dan namelijk nóg langer dicht, zeker als de constructie is aangetast. Daarnaast levert het gevaar op voor medeweggebruikers.

Boete

Chauffeurs kunnen een boete krijgen. De hoogte van de vrachtauto wordt ter plekke door een weginspecteur met de hand nagemeten. Blijkt uit deze meting ook dat de vrachtwagen te hoog is, dan kan de chauffeur een boete ontvangen.

Oude tunnel

De tunnelbuis van Den Haag richting Amsterdam behoort tot de oudste en laagste tunnels van Nederland (open sinds 1966). Deze buis is hoog genoeg voor wie zich aan de regels houdt. Europese regelgeving schrijft namelijk voor dat een vrachtwagen niet hoger mag zijn dan vier meter, tenzij de RDW een ontheffing heeft verleend.

De buis van Amsterdam richting Den Haag is relatief hoog. Rijkswaterstaat verwacht hier geen overlast van te hoge vrachtwagens en deze buis heeft dan ook geen actief hoogtedetectiesysteem.

Schade

De afgelopen jaren is er diverse schade ontstaan in de Schipholtunnel door te hoge voertuigen. Onder andere aan de lichtbakken en luidsprekers. Gelukkig werden hierbij geen andere weggebruikers geraakt. In de tunnel zijn ook diverse vernieuwingen doorgevoerd. Zo zijn onder andere de ventilatoren en de omroepinstallatie vervangen. Om onder andere deze nieuwe uitrusting te beschermen zetten we de hoogtedetectie aan.

Zie voor de werking van hoogtedetectie ook dit filmpje.

Auteur: Annelies van Stijn