Blog

Optimalisatie is meer dan kostenverlaging

Optimalisatie is meer dan kostenverlaging
Foto: PTV

Veel transportondernemers zijn gespitst op efficiëntie en kostenverlaging. Wie zijn
transportoperatie daadwerkelijk wil verbeteren, zal ook andere doelen zoals
klanttevredenheid en leverbetrouwbaarheid moeten nastreven. Dat vraagt om een
veelzijdige en flexibele optimalisatietool die verder kijkt dan alleen kosten.

Waar veel transportbedrijven focussen op kosten, stelt Claassen Logistics klanten op
de eerste en medewerkers op de tweede plaats. Kostenverlaging staat slechts op
plaats drie. “Natuurlijk zijn lage transportkosten belangrijk. Maar als we onze klanten
tevredener kunnen stellen door met iets minder efficiëntie genoeg te nemen, zullen
we dat zeker doen. En als het lukt om ook chauffeurs tevreden te houden, komt dat
eveneens ten goede aan de efficiëntie”, stellen Sebastiaan Kolijn en Sander Peijs
van Claassen Logistics in hun verhaal over transportplanning.

Continuïteit van de bedrijfsvoering

Dat veel transportondernemers hun oog op het kostenplaatje richten, is niet vreemd.
In weinig andere sectoren is de winstmarge zo laag als in transport. Waar mogelijk
zoeken transportondernemers daarom naar mogelijkheden om de efficiëntie te
vergroten en de kosten te verlagen. Maar zoals Claassen Logistics laat zien, is het
streven naar minimale transportkosten niet zaligmakend. Als de dienstverlening aan
klanten of de tevredenheid van medewerkers daaronder lijdt, kan de continuïteit van
de bedrijfsvoering in het gedrang komen.

Ook veel ritplanningssystemen zijn ontwikkeld met het doel om transportkosten te
‘optimaliseren’. Ze zijn ingesteld op reductie van rijafstanden en rijtijden. Dat
resulteert inderdaad in lagere kosten, maar soms zijn andere doelstellingen nodig
om klanten en medewerkers tevreden te houden. Sommige klanten hechten meer
belang aan het waarmaken van de beloofde levertijden, terwijl andere klanten de
voorkeur geven aan een vaste chauffeur die zelfstandig kan laden en lossen. En wie
zijn chauffeurs wil behouden, zal rekening moeten houden met hun wensen omtrent
werktijden.

Harde en zachte restricties

Wat transportbedrijven nodig hebben, is een veelzijdige en flexibele optimalisatietool
die kan worden afgestemd op specifieke doelen. PTV OptiFlow, het
ritplanningsysteem dat ook door Claassen Logistics wordt gebruikt, is zo’n tool. Wat
deze tool onder andere uniek maakt, is het onderscheid tussen harde en zachte
restricties.

Harde restricties zijn de eisen en randvoorwaarden waarvan niet mag worden
afgeweken. Als de transportplanner op de planknop drukt, geneert PTV OptiFlow
een ritplanning die daarvan nooit zal afwijken. Op die manier kunnen planners
waarborgen dat zendingen binnen het afgesproken tijdvenster van bijvoorbeeld één of twee uur worden afgeleverd  of dat die ene chauffeur op donderdag altijd voor zes uur thuis is.

Fictieve penalty’s

Zachte restricties zijn eisen en randvoorwaarden waarvan in een uitzonderlijk geval
wel mag worden afgeweken. PTV OptiFlow heeft de vrijheid om ze los te laten als de
voordelen daarvan opwegen tegen de nadelen. De planner kan die afweging
beïnvloeden door fictieve penalty’s aan deze zachte restricties koppelen. Deze
penalty is een fictief bedrag die gebruiker kan instellen, om het systeem
overwegingen te laten maken die transportplanner normaal gesproken moet doen.
Als de gebruiker van het systeem het waardevoller vindt om in een bepaalde situatie
aan de wensen van een klant te voldoen, kan de planning daar iets duurder van
worden. Dit maakt het mogelijk om rekening te houden met klantwensen of
duurzaamheidsdoelstellingen, maar niet tegen elke prijs. Omgekeerd, wanneer de
voorkeur van de klant leidt tot een te kostbare planning, kan hiervan binnen de
ingestelde kaders worden afgeweken.

Neem als voorbeeld een type order dat in principe op een busje moet worden
gepland. Dit kan worden aangepast om het in een vrachtwagen te vervoeren als dit
extreem efficiënt is. In dat geval kan PTV OptiFlow automatisch de afweging voor u
maken, gebaseerd op uw ingestelde voorkeuren.

Ontdek wat PTV OptiFlow kan betekenen voor het verbeteren van:
 Klanttevredenheid
 Betrouwbaarheid en kwaliteit van transport
 Tactische en strategische transportplanning

Klik op de link om de volledige blog te lezen over de mogelijkheden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Koos Weber, Project Manager at PTV Nederland