Herhaling meting verbruik Volvo FH420
De nieuwe verbruiksmeting werd eind augustus gereden, bij een temperatuur die opliep van 15 naar 24 ºC en amper wind. Bij Antwerpen en Brussel was de gebruikelijke drukte in de ochtendspits, maar wij konden bijna overal rustig doorrollen. Met enkele volledige, ongeplande stops die het verbruik wat drukten, was de boordcomputer iets pessimistischer over het verbruik dan wat wij uiteindelijk vaststelden: 25,29 liter diesel en 10,5 liter AdBlue. Wij verrekenen die stops, maar houden ook rekening met het uitzetten van de brandstof door het opwarmen tijdens de rit. Met dat laatste houden de meeste boordcomputers tegenwoordig ook al rekening.
De volledige tekst van deze test is gepubliceerd in Transport & Logistiek 12 2018.
Metingen
Geluidsproductie bij 80 km/u: 61,5 dB(A)
Aantal tpm bij 80 km/u: 1.050
Acceleratie 0-80 km/u: 52,15 sec
Totaalgewicht: 39.501 kg, gewicht trekker: 7.560 kg
Frontoppervlak (bxh): 2,55 x 3,95 m
Technische specificaties
Motor: DK13 420
Cilinderinhoud: 12,8 liter
Vermogen: 309 kW / 420 pk bij 1.400-1.800 tpm
Koppel: 2.100 Nm bij 860-1.400 tpm
Versnellingsbak
Geautomatiseerde iShift AT2612F met 12 overbrengingen
Overbrengingsverhoudingen in de laagste en in de hoogste versnelling respectievelijk 14,94 :1 en 1,00 Eindoverbrenging achteras: 2,31 :1
Banden en wielen
Rondom op Michelin X-Line Energy in de maat 385/55 R22,5. Op de vooras een ‘Z’- en op de aangedreven as een ‘D’-versie. De banden waren gemonteerd op lichtmetalen Alcoa-wielen in de maat 9,00×22,5 inch.
Voertuig
De testcombinatie was geleverd door de Zweedse Volvo-fabriek. De trailer was voorzien van stroomlijnbeplating die onder meer de onderzijde afdichtte.
Verbruik
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?