Hoe verbeter je de logistieke processen van jouw bedrijf?

De logistieke processen van een bedrijf omvatten het gehele proces van A tot Z. Van het binnenkomen van een bestelling tot het verzenden en het retourneren. Hierbij kun je ook denken aan de planning en besturing binnen de logistieke ketting. Kortom: dit is één van de belangrijkste onderdelen van een bedrijf.

Sinds e-commerce een steeds belangrijkere rol begint te spelen in onze samenleving, zien we ook dat de consument meer behoefte heeft aan geoptimaliseerde logistieke processen. Hier wordt ook meer van verwacht. Als je als bedrijf de logistiek niet op orde hebt, zal dit gevolgen hebben voor de klantervaring. Daarnaast blijf je achter op je grootste concurrenten.

Het is dan ook belangrijk dat je telkens een stapje verder zet om de logistieke processen te optimaliseren. Maar waar moet je dan aan denken? Hoe begin je? Hieronder volgen een aantal belangrijke aandachtspunten die hierbij zullen helpen.

Uitbesteden aan deskundigen

Lukt het je zelf niet om optimale fulfilment te realiseren? Dan kun je ook overwegen om dit uit te besteden aan een fulfilmentpartij. Dit zijn deskundigen met veel ervaring, kennis en tijd om jouw logistieke processen op zich te nemen. Dat bespaart niet alleen tijd en ruimte, maar ook kosten. Zo heb je minder personeel nodig voor de processen binnen het bedrijf en heb je ook geen grote opslag (denk aan hoge maandlasten) nodig om je voorraad te stallen.

Het uitbesteden van de logistieke processen wordt – in tegenstelling tot wat veel mensen denken – zeker niet alleen gedaan door grote bedrijven. Ook kleinere bedrijven kunnen hier veel baat bij hebben. Zij hebben immers vaak weinig ruimte in hun budget om opslag te huren voor hun producten. Dankzij een fulfilmentpartij zoals https://monta.nl/ kan dit vermeden worden en blijft er meer ruimte over voor andere zakelijke kosten. Denk maar eens aan marketing.

Knelpunten oplossen

Het is onmogelijk om de processen te verbeteren als je niet precies weet waar de knelpunten zitten. Daarom is het belangrijk dat je eerst in gesprek gaat met alle betrokken partijen. Overleg eventueel ook met stakeholders of andere specialisten om zo te ontdekken wat er nodig is en op welke manieren er verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Natuurlijk is het wel belangrijk om hierbij de juiste prioriteiten te stellen. Als de basis klopt, zullen andere factoren vanzelf verbeteren. Pas nooit willekeurig processen aan. Dit kan alleen maar nadelig uitpakken. Zorg er dus voor dat alle medewerkers achter de veranderingen staan om optimaal resultaat te behalen.
Doelen stellen

Naast het oplossen van bestaande knelpunten is het ook goed om doelen te stellen voor de nabije toekomst. Stilstand is achteruitgang. Ook wanneer de processen nu dus grotendeels goed verlopen, blijft het belangrijk om verder te kijken. Te onderzoeken wat er mogelijk is om de klanttevredenheid hoog te houden of hoger te maken. Hierbij is het goed om naar alle schakels binnen de logistiek te kijken. Van het bestuur tot aan de orderpickers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens