Zodra de overeenkomst is geïmplementeerd hebben EV-rijders in de regio nog maar één abonnement nodig om toegang te krijgen tot de publiek toegankelijke laadstations van alle afzonderlijke ondertekenaars. Behalve het accepteren van elkaars abonnees gaan de diverse exploitanten ook over tot uitwisseling van informatie tussen de diverse laadstations. De hiermee verkregen data kunnen worden gebruikt voor het verbeteren van de oplaadervaring van klanten. Zodoende kunnen EV-rijders makkelijk te weten komen of en waar een oplaadpunt beschikbaar is en wat de kosten van een oplaadsessie bij dat specifieke laadpunt zijn.

EV-opladen zet grote stap vooruit

De intentieverklaring betekent een belangrijke stap voorwaarts op gebied van een publiek toegankelijke infrastructuur voor elektrisch opladen in de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk. Deze lopen qua interoperabiliteitsovereenkomsten momenteel nog achter op andere Europese markten. EV-rijders moeten voor volledige toegang tot alle publiek toegankelijke oplaadpunten nu nog ingeschreven staan bij veel verschillende laadexploitanten.

Betere gebruikerservaring door roaming

Betere beschikbaarheid van een roaminginfrastructuur voor elektrisch opladen biedt bestuurders de mogelijkheid de keuze voor hun mobility service provider (MSP) zelf te bepalen. Ze kunnen hun oplaadsessie betalen met een app of token op basis van één abonnement, waarna al hun betalingen aan de provider op één en dezelfde factuur verschijnen. Dit is een voordeel voor iedereen, met name zakelijke rijders die hun onkosten nu niet langer handmatig bij de werkgever op basis van veel verschillende accounts hoeven te declareren. En bedrijven kunnen hun complete facturatie, afrekeningen en restituties automatisch via één en dezelfde organisatie afhandelen.

Meer informatie over DKV en de samenwerking met Charge4Europe vindt u hier.