Voor voertuigen met een analoge en digitale tachograaf is de ingangsdatum uiterlijk 31 december 2024 voor voertuigen met een smarttacho 1 is het uiterlijk 21 augustus 2025. TLN is nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen van de smarttacho 2 en heeft weten te voorkomen dat verschillende extra kostenverhogende wijzigingen werden opgenomen. 

Nieuwe tachograaf te koppelen met apparatuur

Daarnaast heeft de ondernemersorganisatie in samenwerking met onder andere tachograaf- en truckfabrikanten diverse voorstellen gedaan om het bedienen van de tachograaf te verbeteren en te vergemakkelijken. Zo komen er meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de smartphone en het dashboard te koppelen met de tachograaf. Dit alles zal het gebruiksgemak en de zichtbaarheid van de tachograaf enorm verbeteren waardoor veel onnodige bedieningsfouten voorkomen kunnen worden.

Welke wijzigingen voor de huidige en
toekomstige tachograaf zijn
opgenomen in Mobility Package?
Lees hier meer.

Wat is er anders in smarttacho 2?

De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- en rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smarttacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen. De smarttacho 2 heeft in vergelijking met zijn voorganger de volgende extra functionaliteiten:

  1. De grenspassages worden automatisch geregistreerd (overigens moet dit vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smarttacho 2 in het voertuig zit handmatig worden gedaan);
  2. Een nieuwe functie voor registratie van het laden/lossen van het voertuig;
  3. Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig;
  4. Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt;
  5. Het GNSS-signaal wordt extra beveiligd;
  6. Er is een extra bewegingssignaal aanwezig;
  7. De DSRC-gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden. (Bron: TLN)