Door de communicatie tussen iVRI’s en voertuigen hebben vrachtwagens, indien de situatie het toelaat, een streepje voor op andere weggebruikers. Ze hoeven minder te stoppen en op te trekken, waardoor de doorstroming en de verkeersveiligheid verbetert. De iVRI’s dragen bovendien bij aan een lager brandstofverbruik en daarmee aan minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit.

Verbeterde doorstroom in en rond de stad

De iVRI’s dragen bij aan de ambitie om de mobiliteit in Tilburg slimmer, schoner en veiliger te maken, aldus wethouder Mario Jacobs. “Tilburg innoveert op het gebied van verkeerstechnologieën. Zo verbeteren we de doorstroom in en rond de stad. Dat zorgt voor betere bereikbaarheid én voor minder CO2-uitstoot. Dankzij deze  technologieën kunnen we bepaalde doelgroepen voorrang geven, waaronder nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer, fietskolonnes en dus ook vrachtverkeer. Dit draagt bij aan het comfort, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in onze stad. Voor onze inwoners is het daarom van belang dat we innoveren op dit gebied.” Voor logistieke bedrijven aan de randwegen zijn deze innovaties van positieve invloed op de efficiency van de transportketen. Dat maakt Tilburg een aantrekkelijke stad om als logistiek bedrijf te vestigen, wat weer een economisch belang voor de stad heeft.

Implementatie slimme verkeerslichten

In 2015 startte gemeente Tilburg met de voorbereiding voor de implementatie van de slimme verkeerslichten. Naast de installatie van de iVRI’s werd in een simulatie (2019) duidelijk wat de beoogde effecten op het verkeer zijn. De gemeente Tilburg werkt in dit project samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Noord-Brabant, SmartwayZ.NL, GVT Transport & Logistics, Dynniq, Vialis, Midpoint Brabant en TNO.

GVT deelt eerste ervaringen

De Tilburgse transporteur GVT is sinds februari 2021 verbonden met de iVRI’s. Armand Schuffelers, general manager Benelux: “De eerste chauffeurs rijden met de Green Flow-app van Dynniq, geïntegreerd in onze fleetmanagementoplossing van Logi-App, waarmee de communicatie met de iVRI’s wordt verzorgd. De ervaringen zijn erg positief. Niet alleen omdat ze prioriteit krijgen, maar ook vanwege de tijdige melding of dit wel of niet mogelijk is. Zo weten de chauffeurs waar ze op kunnen rekenen. Daarnaast ervaren ze meer rust tijdens het rijden. Voor ons als GVT is, naast de tevredenheid van de chauffeurs, ook belangrijk dat het uiteindelijk bijdraagt aan efficiënter, veiliger en schoner rijden.”

Connected Transport Corridors

Het gebruik van iVRI’s is een van de beschikbare in-trucktoepassingen binnen het landelijke programma Connected Transport Corridors (CTC). Het landelijk samenwerkingsverband Connected Transport Corridors is erop gericht om digitalisering en connectiviteit te combineren. Naast het verbeteren van de doorstroming, zijn ook verkeersveiligheid en leefbaarheid belangrijk thema’s. Aangesloten vervoerders worden bijvoorbeeld ook geïnformeerd over de situatie op de weg, zoals incidenten, files en wegwerkzaamheden. Janneke Nijsing, projectleider SmartwayZ.NL: “De realtime informatie vergroot de voorspelbaarheid onderweg. Het helpt de chauffeurs beter te anticiperen; ze krijgen minder vaak te maken met onverwachte omstandigheden. Bovendien rijden ze veiliger, zuiniger én met meer comfort.” 

Het mobiliteitsprogramma SmartwayZ.NL is verantwoordelijk voor de belangrijkste logistieke verbindingsroutes in Zuid-Nederland en helpt logistieke bedrijven graag bij de aansluiting bij de CTC.