‘Oude tijd keert terug met brexit’, denkt KTO’er Jan van Oostveen

Jan van Oostveen is een kleine transportondernemer (KTO’er) en eigenaar van J&H Transport Velserbroek, dat in 2005 door hem en zijn vrouw Henny van Oostveen-Hoeve is opgericht. Het bedrijf is ontstaan uit Hoeve Transport IJmuiden, dat meer dan twintig jaar lang toonaangevend was in de export en het vervoer van verse vis, visproducten en diepvriesvis. “We reden door heel Europa, ook Oost-Europa. Bij elke grens was een barrière en moest je bij het douanekantoor papieren laten afstempelen”, weet hij zich te herinneren. Als 57-jarige “kan hij wel een boek schrijven” over het opengaan van de Europese binnengrenzen. Hij was toen directeur van de transporttak van het bedrijf van zijn schoonvader, met acht eigen vrachtauto’s en drie tot vijf charters, en reed ook zelf voor dit bedrijf. Toen de visquota steeds minder werden, werd het visbedrijf verkocht en maakte Van Oostveen een soort doorstart met het vistransport. 

Ritmachtigingen

Voordat de Europese binnengrenzen opengingen, moest een vervoerder voor Duitsland een ritmachtiging hebben. Van Oostveen weet dat nog goed: “Die ritmachtigingen moest je bij de Niwo aanvragen en na gebruik terugsturen. Frankrijk had autorisaties, die liepen ook via de Niwo. Bij de grens van Italië en Oostenrijk moest je je vergunning laten afstempelen. Elk land had een specifieke vergunning die je van tevoren moest aanvragen. Daarnaast mocht je ook niet meer dan 200 liter diesel in een ander land invoeren. Het was een sport om met een zo laag mogelijke ‘tankschein’ de grens over te gaan. Anders moest je een heffing betalen. Het is nu makkelijker geworden zonder de vergunningperikelen en het papierwerk.”

Brexit heeft gevolgen

Toen Van Oostveen vijftien jaar geleden zelfstandig ondernemer werd, specialiseerde hij zich in het transport op Schotland van verse en diepgevroren vis. “Dat pakte goed uit. Enkele klanten heb ik meegenomen. Ze hadden er vertrouwen in. In het visseizoen doe ik iedere week Schotland aan. Op maandagavond neem ik altijd de ferry vanuit IJmuiden naar Newcastle. Dinsdagavond rijd ik dan naar het noorden van Schotland. Ik kan overnachten in een huis van een klant in Peterhead waar ik altijd hartelijk word ontvangen. Als je je specialiseert in een bepaald vervoerssegment of in vervoer met specifieke aanlevertijden, dan kun je goed verdienen als ondernemer. Zeker in deze tijd waarin minder voorraden worden aangehouden.”

Met de brexit lijkt het erop dat het transport teruggaat in de tijd, vindt Van Oostveen. Na bijna dertig jaar na het verdwijnen van de Europese binnengrenzen ziet hij dat er nieuwe grenzen worden gesteld. “De brexit betekent voor mij dat voor de uitvoer naar dit derde land douanepapieren waaronder een T-document nodig zijn. Vanaf 1 januari van het afgelopen jaar moet ik mijn transport voor de toelating in het Verenigd Koninkrijk aanmelden bij Portbase en de Goods Vehicle Movement Service (GVMS) in het Verenigd Koninkrijk. Vanaf 1 april aanstaande zijn er ook gezondheidscertificaten voor de vis nodig, omdat vis onder bederfelijke goederen valt. Auto’s moeten bij aankomst in Engeland eerst naar een controlepunt. Vanuit Engeland naar Nederland is dit ook nodig. Elke week neem ik lading mee terug naar Nederland. Door de brexit wordt het onaantrekkelijk voor vervoerders om af en toe een transport te doen op Engeland, maar het biedt ook een kans. Prijstechnisch gezien is het voor mij een positieve wending. Er is in Engeland een groot tekort ontstaan aan chauffeurs én aan materieel.”

Geen spijt

Terugkijkend op de afgelopen decennia valt het Van Oostveen op dat de saamhorigheid onder chauffeurs vroeger groter was. “Wellicht speelt een rol dat chauffeurs toen vaak een ‘eigen’ auto hadden. Ik zie dat nogal wat vijftigplussers vroegtijdig de sector verlaten. Dat kan te maken hebben met de digitalisering, te weinig parkeerplaatsen en korte tijdsloten bij distributiecentra. Aan de andere kant zie je wel dat steeds meer vrouwen de sector instromen. Dat is wél heel positief.”

30 jaar Transport & Logistiek!

Het vakblad Transport & Logistiek bestaat dit jaar dertig jaar. Wij blikken met diverse mensen uit de sector terug en vooruit: wat hebben de afgelopen drie decennia gebracht en wat brengen de volgende drie?

Transport & Logistiek is anno 2022 meer dan een vakblad; het heeft zich ontwikkeld tot een multimediaal merk met duizenden bezoekers en volgers. Volg ons via deze website, via LinkedIn en/of neem een abonnement op Transport & Logistiek: Online Only, Online + Magazine of een Proefabonnement.

Van Oostveen heeft nooit spijt gehad van zijn beroepskeuze. “Ik heb het werk altijd leuk gevonden, wilde van jongs af aan chauffeur worden. Ik leef mijn droom. Via de evenement Alpe d’HuZes heb ik het belang van transport laten zien. Verder ben ik lid van de Ledenraad, landelijk vicevoorzitter voor de KTO en regiovoorzitter noordwest bij TLN.”

Een recent hoogtepunt is voor Van Oostveen zijn nieuwe vrachtwagen. “In december heb ik mijn nieuwe Scania in gebruik genomen. In deze auto zit alles in wat ik vind dat erin moet zitten. Ja, de sector is veranderd, maar ondanks alle veranderingen geldt nog steeds: je moet er altijd zélf iets van maken.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens