‘CO2-compensatie en verduurzaming moeten meer aandacht krijgen’

Druk, druk, druk is Henri Verploegen met het onlangs nieuw geïmplemen-teerde TMS-systeem. Tijdens dit interview zal hij een aantal keren naar een collega in het kantoor ernaast lopen voor kort overleg. “Een nieuw systeem vergt altijd extra inspanning en aanpassingen, maar morgen gaan de eerste facturen eruit lopen”, zegt een opgewekte Verploegen. “Het is goed dat we dit nieuwe TMS hebben, want sinds mijn broer en ik in 2011 zijn toegetreden tot de directie, zijn personeel en omzet verdrievoudigd. Dat stelt eisen aan je systemen en daarin investeren we graag. De volgende investering is hopelijk een groter pand, omdat we hier maximaal uit ons jasje aan het groeien zijn. Maar stap voor stap.”

Het begon voor H.M. Verploegen toen opa Herman Verploegen in 1936 zijn transportbedrijf oprichtte. “Midden jaren zeventig namen vijf van zijn zonen, waaronder mijn vader als jongste, het bedrijf over”, vertelt Verploegen. “We waren toen vooral een lokale vervoerder van vee en bouwmaterialen in voornamelijk het Land van Maas en Waal. Dat hebben we gedaan tot begin jaren tachtig. Omdat Nederland toen in een crisis raakte, zijn we buiten de landsgrenzen gaan kijken en kwamen onder meer door klanten terecht in Oost- en Zuid-Europa. We zijn toen lijndiensten gaan opzetten naar vooral Polen, Frankrijk en Spanje. Dat hebben we met 25 vrachtwagens gedaan tot 2004. Op dat moment kwam mijn broer Erwin in dienst en hij zag dat we Oost-Europa moesten laten voor wat het was vanwege het opengaan van de grenzen. We waren  in die regio gewoon te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. We zijn ons toen gaan richten op de Benelux en Zuid-Europa. En Zuid-Europa werd al snel Frankrijk, wat tot op de dag van vandaag zo is gebleven.”

Eigen visie

Nadat ook Henri in 2009 bij het familiebedrijf in dienst was gekomen, namen de broers in 2011 ieder 20 procent van de aandelen over van de drie broers – vader en twee ooms – die er op dat moment nog werkten. “Wel met de afspraak dat we binnen niet al te lange tijd alle aandelen zouden kunnen overnemen, want we hadden een duidelijk eigen visie en wilden die kracht kunnen bijzetten. Het moest ons kindje worden”, zegt Verploegen.

In 2018 was het zo ver en sinds die tijd runnen Erwin en Henri samen H.M. Verploegen. Wat was die visie van de twee broers? “Veranderingen die we wilden doorvoeren waren bijvoorbeeld de ICT waarmee we transparantie en inzichtelijkheid wilden bewerkstelligen. We willen IT-onderbouwd kunnen werken. Verder wilden we vestigingen openen in Frankrijk en Düsseldorf. Verder wilden we definitief af van ritten op Oost-Europa. Dat laatste lag erg gevoelig, omdat dat juist het kindje was van de vorige generatie. Maar we konden daar gezien de lage tarieven niet de kwaliteit qua dienstverlening en service bieden waar wij voorstaan als H.M. Verploegen.”

Hoewel de vader van de Henri en Erwin en hun twee ooms gepensioneerd zijn, rijden de ooms nog regelmatig op de vrachtauto voor H.M. Verploegen en is hun vader vrijwel dagelijks nog op kantoor. 

Kwaliteit kost geld

Vanaf 2011 is H.M. Verploegen fors gegroeid, het personeel en de omzet zijn verdrievoudigd. Inmiddels telt het bedrijf 84 medewerkers, 47 vrachtwagens, 28 charters, 15.000 m2 op- en overslagruimte en een vestiging in Düsseldorf en Lyon. Verploegen: “We hebben vanaf het begin duidelijk voor ogen gehad wat we wilden: in hetgeen we doen niet de grootste maar wel de beste zijn en als dat niet haalbaar is zeker in de top drie zitten. Daarbij is kwaliteit voor ons de belangrijkste drijfveer. Daar hangt een prijskaartje aan en dat zie je terug in onze opdrachtgevers/klanten. We rijden voor bedrijven die voor onze service en dienstverlening willen betalen, omdat ze zelf ook in een hoger segment zitten. Een Ferrari bezorg je nu eenmaal niet met een Lada.” 

vrachtwagens h.m. verploegen duurzaam
“Het zou heel fijn zijn als we snel een stap naar elektrisch rijden zouden kunnen maken”, zegt Henri Verploegen. “Pas dan zet je echt stappen naar een beter leefklimaat.”

H.M. Verploegen zit vanwege het vele werk in Frankrijk in drie Franse netwerken; Tred Union, Tred Chariot en Netwerk Pole. “Dat geeft ons meer slagkracht”, aldus Verploegen. Bij Tred Union is H.M. Verploegen het enige aangesloten Nederlandse bedrijf. Dit is een organisatie waarbij circa tachtig Franse transportbedrijven bij zijn aangesloten, die met elkaar samenwerken op het gebied van kennisoverdracht en scholing. Tred Chariot is een samenwerkingsverband van dertig bedrijven met in totaal driehonderd auto’s en gespecialiseerd in het transport met meeneemheftrucks. Tred Chariot is het grootste en snelst groeiende meeneemheftrucknetwerk van Europa dat is gespecialiseerd in b2c alsmede b2b. Tot slot is Netwerk Pole een distributienetwerk voor fijnmazige distributie. Netwerk Pole telt vijf hubs verdeeld over Frankrijk. 

H.M. Verploegen kan hierdoor garanderen dat binnenstedelijke leveringen binnen 24 tot 72 uur worden geleverd. Het gaat hier om zendingen van een halve pallet tot maximaal drie pallets. Verploegen: “Het deelnemen in deze netwerken brengt ons veel. Naast het vergroten van onze kennis van de Franse markt is het ook fijn partners te hebben waarmee je veelvuldig en nauw kunt samenwerken. Dat heeft ons zeker geholpen in onze groei. In 2023 hopen wij de grens van 70.000 orders op jaarbasis te passeren, een nieuwe mijlpaal. Kortom, onze kracht zit ‘m in de Benelux en Frankrijk en daarin willen we ook zeker verder groeien met onze opdrachtgevers. Als specialist heb je een bepaalde focus nodig. Voor ons is dat heel duidelijk Frankrijk en de Benelux waarbij de service en kwaliteit nooit ondergeschikt mag zijn aan de kwantiteit. Ons credo is dan ook: schoenmaker, blijf bij je leest!”

Binnenvaart en shortsea

Maar de ambities en idealen van Erwin en Henri Verploegen reiken verder. Voor eigen conto werken de broers samen met bevrachter SV Shipping uit Barendrecht, gespecialiseerd in het vervoer van droge bulk via binnenvaart en shortsea. “We kennen de eigenaar goed en we zijn ervan overtuigd dat we elkaar meerwaarde kunnen bieden. Zo maakt SV Shipping gebruik van ons TMS, waarvoor een apart gedeelte is ingericht. Zo kunnen zij als klein bedrijf toch gebruikmaken van een geavanceerd IT-systeem. Ook kunnen wij hen als dat nodig is vervoer over de weg aanbieden. Het mes snijdt zo aan twee kanten.” 

Ook is Verploegen actief in Logistics Valley Regio Nijmegen. “We nemen deel aan de diverse roadshows bij middelbare scholen, omdat we het belangrijk vinden dat scholieren al in een vroeg stadium kennismaken met transport en logistiek. De sector staat niet bekend als erg sexy, terwijl het juist een leuke, uitdagende en veelzijdige sector is met een 100 procent baangarantie! Daarnaast is het ook nog een erg leuke sector om in te werken.”

Verder ondersteunt H.M. Verploegen de stichting Srilan Care. “Alles wat gedoneerd wordt aan deze organisatie komt voor 100 procent terecht bij de mensen en projecten waarvoor het is bedoeld. Dat is voor ons belangrijk. We ondersteunen ze door voor iedere gereden kilometer een bepaald bedrag te doneren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Voor wie denkt dat dat Verploegen zich dan heeft gespecialiseerd in transport van hoogwaardige goederen, die vergist zich. “Het vervoer van hightechconsumentenelektronica is een specialisme en dat specialisme hebben wij niet, met alle eventuele gevolgen vandien. Wij zijn gespecialiseerd in groupage en distributie in de Benelux en Frankrijk. Dat kunnen we onderverdelen in vier productgroepen, waarbij veel van onze klanten aan de bovenkant van de markt zitten als het gaat om productkwaliteit en service.”

Verduurzaming vraagt om aandacht

Die kwaliteit waar H.M. Verploegen voor staat, komt ook tot uiting in het mvo-beleid en het oog en de inzet voor verduurzaming. “Naast het behalen van onze eerste Lean & Green Star willen we omdat we als vervoerders toch relatief vervuilend zijn, daar wat tegenoverstellen in de vorm van CO2-compensatie. We hebben gezocht naar een betrouwbare en integere organisatie waarmee we dat kunnen doen. Uiteindelijk zijn we daarvoor drie jaar geleden uitgekomen bij onze brandstofleverancier Shell. We betalen een x percentage van de winst voor de CO2 die we jaarlijks uitstoten. Dat bedrag wordt berekend op basis van brandstof, kilometers en tonnage. Die gegevens worden ook jaarlijks gecheckt door een certificerende keuringsinstantie. De compensatie is een substantieel bedrag, waarvan je wilt dat het goed terechtkomt. In ons geval wordt het geld gestoken in bebossing en een duurzaam leefklimaat in drie door ons gekozen gebieden in Azië en Zuid-Amerika. Wij zouden graag zien dat er sectorbreed meer aandacht wordt gegeven aan compensatie en verduurzaming, zowel van de vervoerders maar zeer zeker ook van de verladers. Daarnaast zou het heel fijn zijn als we snel een stap naar elektrisch rijden zouden kunnen maken. Pas dan zet je echt stappen naar een beter leefklimaat. Voor ons is dat een plichtsbesef en verantwoordelijk naar onze kinderen en/of de toekomst van de wereld.”

Samenwerking binnen Franse netwerken

Zoals gezegd rijdt H.M. Verploegen voornamelijk op de Benelux en Frankrijk. “De ladingen die onze klanten ons aanbieden moeten dus ook voor 90 procent of meer een relatie hebben met deze gebieden. Met onze eigen Nederlandse vloot bedienen wij wekelijks geheel Frankrijk en de eilanden. Voor de overzeese gebieden hebben wij een partner in Frankrijk. Vanuit Wijchen gaat 50 procent van de zendingen naar Frankrijk. Vanuit onze Franse vestiging in Lyon blijft 95 procent van de goederen binnen de Franse landsgrenzen. We gebruiken de vestiging in Lyon dus niet alleen als hub en crossdock voor onze hoofdvestiging in Wijchen, het is een zelfvoorzienende vestiging die de eigen broek ophoudt met eigen, veelal Franse klanten.”

‘We nemen deel aan de diverse roadshows bij middelbare scholen, omdat we het belangrijk vinden dat scholieren al in een vroeg stadium kennismaken met transport en logistiek’

Henri verploegen, algemeen directeur bij H.M. Verploegen

H.M. Verploegen zit vanwege het vele werk in Frankrijk in drie Franse netwerken; Tred Union, Tred Chariot en Netwerk Pole. “Dat geeft ons meer slagkracht”, aldus Verploegen. Bij Tred Union is H.M. Verploegen het enige aangesloten Nederlandse bedrijf. Dit is een organisatie waarbij circa tachtig Franse transportbedrijven bij zijn aangesloten, die met elkaar samenwerken op het gebied van kennisoverdracht en scholing. Tred Chariot is een samenwerkingsverband van dertig bedrijven met in totaal driehonderd auto’s en gespecialiseerd in het transport met meeneemheftrucks. Tred Chariot is het grootste en snelst groeiende meeneemheftrucknetwerk van Europa dat is gespecialiseerd in b2c alsmede b2b. Tot slot is Netwerk Pole een distributienetwerk voor fijnmazige distributie. Netwerk Pole telt vijf hubs verdeeld over Frankrijk. 

H.M. Verploegen kan hierdoor garanderen dat binnenstedelijke leveringen binnen 24 tot 72 uur worden geleverd. Het gaat hier om zendingen van een halve pallet tot maximaal drie pallets. Verploegen: “Het deelnemen in deze netwerken brengt ons veel. Naast het vergroten van onze kennis van de Franse markt is het ook fijn partners te hebben waarmee je veelvuldig en nauw kunt samenwerken. Dat heeft ons zeker geholpen in onze groei. In 2023 hopen wij de grens van 70.000 orders op jaarbasis te passeren, een nieuwe mijlpaal. Kortom, onze kracht zit ‘m in de Benelux en Frankrijk en daarin willen we ook zeker verder groeien met onze opdrachtgevers. Als specialist heb je een bepaalde focus nodig. Voor ons is dat heel duidelijk Frankrijk en de Benelux waarbij de service en kwaliteit nooit ondergeschikt mag zijn aan de kwantiteit. Ons credo is dan ook: schoenmaker, blijf bij je leest!”

Binnenvaart en shortsea

Maar de ambities en idealen van Erwin en Henri Verploegen reiken verder. Voor eigen conto werken de broers samen met bevrachter SV Shipping uit Barendrecht, gespecialiseerd in het vervoer van droge bulk via binnenvaart en shortsea. “We kennen de eigenaar goed en we zijn ervan overtuigd dat we elkaar meerwaarde kunnen bieden. Zo maakt SV Shipping gebruik van ons TMS, waarvoor een apart gedeelte is ingericht. Zo kunnen zij als klein bedrijf toch gebruikmaken van een geavanceerd IT-systeem. Ook kunnen wij hen als dat nodig is vervoer over de weg aanbieden. Het mes snijdt zo aan twee kanten.” 

Ook is Verploegen actief in Logistics Valley Regio Nijmegen. “We nemen deel aan de diverse roadshows bij middelbare scholen, omdat we het belangrijk vinden dat scholieren al in een vroeg stadium kennismaken met transport en logistiek. De sector staat niet bekend als erg sexy, terwijl het juist een leuke, uitdagende en veelzijdige sector is met een 100 procent baangarantie! Daarnaast is het ook nog een erg leuke sector om in te werken.”

Verder ondersteunt H.M. Verploegen de stichting Srilan Care. “Alles wat gedoneerd wordt aan deze organisatie komt voor 100 procent terecht bij de mensen en projecten waarvoor het is bedoeld. Dat is voor ons belangrijk. We ondersteunen ze door voor iedere gereden kilometer een bepaald bedrag te doneren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn