Drie letters

In de transport- en de logistieke sector kom je met drie letters al een flink eind. Sterker nog: de belangrijkste onderdelen van de moderne LDV (logistiek dienst verlener) bestaan uitsluitend uit drieletterige woorden. Om een paar te noemen: ETA (Expected Time of Arrival), JIT (Just in Time), 3PL (third party logistics), ERP (Enterprise resource planning), DDP (Deliverd duty paid), FTL (Full Truck Load) en VAL (Value added logistics). 

Daarbij komt dat de vier grootste logistieke dienstverleners ook met drie letters door het leven gaan: DSV, DHL, K+N en XPO.

In het bedrijf hebben we het ook mooi geordend in drieletterige afkortingen: ICT (Informatie- en Communicatietechnologie), HRM (Human Recourse Management) en een CEO (Chief Executive Officer) en CFO (Chief Financial officer) et cetera, et cetera… die de boel aansturen. En bij een wat grotre LDV vind je tegenwoordig ook een of meer KAM (Keyaccountmanager) die alles in goede banen leiden via hun super CRM (Customer Relationship Management).

Een belangrijke afkorting kwam vaak over de vloer afgelopen weken: de nieuwe cao (collectieve arbeidsovereenkomst) BGV (Beroepsgoederenvervoer). Uitonderhandeld door TLN (transport & Logistiek Nederland), FNV (Federatie Nederlandse Vakvereniging) en CNV (Christelijke Nationaal Vakverbond). 

De loonkosten zijn een belangrijk onderdeel van de kosten in onze sector. En bepalen de KPU (Kostprijs per uur), wat weer een grote invloed heeft op de NEA-index en natuurlijk de door het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek)  uitgebrachte CPI (Consumentenprijsindex).

De verkorting NEA is ontstaan uit een samenwerkingsverband van het Nederlands Vervoerswetenschappelijk Instituut (NVI) het Economisch Bureau voor het Wegvervoer (EWB) en het Administratief Centrum Beroepsvervoer (ACB). De NEA- en/of CPI-index fungeren weer voor de jaarlijkse indexeringen op de transporttarieven.

Op kantoor komen iedere dag de KPI’s langs. We leggen de gewenste niveaus vast in een SLA (Service Level Agreement). Deze staan de laatste jaren natuurlijk onder druk door tekorten aan vrachtwagens, personeel en onderdelen. De SLA’s worden weer tegen het licht gehouden tijdens onze QBR (Quarterly Business Review), besproken en geëvalueerd. 

Verder kan je natuurlijk niet meer in duurzaamheid denken zonder dat de NOx (Stikstof), CO2 (kooldioxide) gereduceerd moeten worden. 

Maar uiteindelijk draait het om de pegels. En ik, als DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) en UBO (ultimate beneficial owner), wil weten wat mijn ROI (return on investment) is op investeringen. En voor de investeringen moet ik de IRS (Interest Rate Swap), ICR (interest Coverage Ratio) en de LTV (Loan To Value) scherp in de gaten houden

En dan heb ik niet de laatste afkortingen beschreven die ik hier op de planning dagelijks te horen krijg: GVD, K*T, WTF…

Diederik Antvelink is ceo bij Nedcargo

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie