Geduld is een schone zaak
Wachten kan erg vervelend zijn en zelf heb ik er ook niet erg veel geduld voor. In de transportsector hebben we veel te maken met dit verschijnsel. Wachten in de file, op de monteur als je met pech langs de weg staat. Wachten bij een klant om te laden of te lossen omdat nét iemand je voor was. Wachten op je papieren. Of wortel schieten bij een distributiecentrum… Maar de wachttijden bij containerterminals zouden er – van horen en zeggen – met kop en schouders bovenuit steken.
Wachttijden op terminals kunnen een enorme invloed hebben op het verloop van de dag. Sommige chauffeurs staan soms langer dan drie uur te wachten op een container op een terminal. Maar toiletbezoek of een kop koffie zijn vaak onmogelijk. Chauffeurs komen in de problemen met hun rij- en rusttijden of zijn later (te laat) bij klanten.
Drie uur duimen draaien is gigantisch als je aan kosten denkt. Een planner die met de handen in het haar zit omdat de container niet snel genoeg wordt geladen of gelost. Die ook de klant moet inlichten dat de chauffeur iets later komt óf zelfs vandaag helemaal niet meer. Dat laatste heeft dan ook meteen een negatief effect op het verloop de rest van de week. Ik kan goed begrijpen dat het erg veel frustratie en onbegrip oplevert, met zelfs af en toe een vleugje agressie. Soms zelfs problemen in de privésituatie als gevolg van de lange wachttijden.
30 minuten of drie uur
Vreemd is dat niemand echt goed kan uitleggen waarom die wachttijden op containerterminals zo lang zijn. Verhalen doen de ronde. De een zegt ‘’chauffeurs zijn noodzakelijk kwaad, schepen zijn belangrijker’’. Een ander denkt dat het chauffeurs pesten is.
Sommige containerterminals werken met zogenoemde tijdsloten: dan kun je alleen een container lossen of laden als je een tijd hebt gereserveerd. Red je dat niet, dan kun je onverrichter zake retour gaan. Omdat het soms moeilijk is om een tijdslot te bemachtigen, lopen ook bij deze terminals de wachttijden flink op. Er is er zelfs één waarbij je vanaf dit jaar geld mee moet brengen: €15. Tegen wachttijden tijdens piekuren. Of deze aanpak gaat werken, moet nog blijken. Zo ja, zullen dan andere terminals volgen? Dat is naar mijn idee de omgekeerde wereld: betalen om je werk te mogen doen.
Wat mij nog het allermeest verbaast is dat het vanuit terminals en depots het niemand iets lijkt te kunnen schelen of een chauffeur er 30 minuten staat of drie uur. Is dat ook werkelijk zo? Ik ben benieuwd naar het verhaal van die kant.
Aadje van Noordennen is eigen rijder en mede-eigenaar van Robert van der Linden Transport | Facebook
Lees ook: Zonder kennis van zaken als eigen rijder beginnen. Hoe dan?
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?