“Transportbedrijven rijden langer door met bestaand materieel”

De trailer- en opleggermarkt groeide de afgelopen jaren sterk. Dat kwam vooral omdat de economie op volle toeren draaide en er een toenemende vraag was naar transport en in het verlengde daarvan trailers. Maar deze situatie is volgens branchemanager Tom van Steijn van RAI CarrosserieNL, veranderd: “We zien het aantal nieuwe registraties van trailers afnemen, dit jaar al met zo’n 10%. Enerzijds door een teruggang van de vervoersvraag in 2023, anderzijds omdat transportbedrijven tegenwoordig langer met hun bestaande materieel doorrijden en dit periodiek een grondige opknapbeurt geven. Daardoor wordt er meer geïnvesteerd in onderhoud en reparaties en minder in de aankoop van nieuw materieel.”

Die afnemende verkoop heeft volgens Van Steijn vooral te maken met de opgelopen prijzen van trailers. Ze zijn namelijk een stuk duurder geworden, soms wel met tientallen procenten: “Deze prijsverhogingen zijn nodig omdat de kosten enorm zijn gestegen, onder andere voor het arbeidsloon en de gebruikte materialen. Tegelijkertijd is ook de rente omhoog gegaan van bijna 0 naar 4%. Ook dat verhoogt de prijzen omdat er meer betaald moet worden voor investeringen in innovaties en nieuwe soorten trailers.”

Tekort aan keurmeesters  

Een probleem in de trailerbranche dat de laatste jaren steeds nijpender wordt, is volgens Van Steijn het tekort aan keurmeesters APK-1. Deze keurmeesters keuren trailers en trucks. Er is sprake van vergrijzing, uitstroom en te weinig nieuwe instroom van dit soort keurmeesters: “Uit cijfers blijkt dat van de 3.900 geregistreerde APK-1 keurmeesters, er slechts 2.900 actief te zijn. Waarom de anderen niet actief zijn, is onduidelijk. Wij hebben RDW gevraagd onder deze groep eens te peilen waarom ze dat niet meer doen. Want als je dat weet, kun je kijken of er mogelijkheden zijn om ze weer aan het werk te krijgen. Als dat lukt, wordt het tekort verminderd. Maar zo’n peiling is volgens RDW niet toegestaan door de AVG-wetgeving.”

Ander probleem dat bijdraagt aan het tekort aan keurmeesters is volgens Van Steijn het dramatisch lage slagingspercentage voor het examen Keurmeester APK-1. Dat is lager dan 30%: “Wij pleitten jaren geleden al voor aparte keurmeesters voor trucks en opleggers. Want keurmeesters die alleen trailers keuren, hebben een minder zware opleiding nodig en kunnen dus volstaan met een eenvoudiger examen. Dat is toen enkele jaren ingevoerd, maar daarna weer afgeschaft. Het aanbod aan opleidingen voor alleen het keuren van trailers was namelijk sterk teruggelopen. Gezien het tekort aan APK-1 keurmeesters hebben we herinvoering van aparte keurmeesters voor trailers en trucks via het SO-APK (het adviserende orgaan richting het ministerie) weer op de agenda gezet. Maar ook dat schijnt lastig te zijn.”

Tom van Steijn: “Het tekort aan keurmeesters APK-1 wordt steeds nijpender”

CO2-richtlijn voor trailers

In 2024 wordt er een Europese CO2-richtlijn voor trailers in de EU ingevoerd. Die is bedoeld om de milieuprestaties van trailers te verbeteren en bij te dragen aan de doelstellingen voor klimaatverandering en duurzaamheid.

Met behulp van de simulatietool Vecto moeten fabrikanten vanaf volgend jaar de CO2-waarde van nieuwe trailers berekenen. Hiervoor dienen ze allerlei gegevens van de trailer in te voeren, zoals het gewicht, de aerodynamische aspecten en dergelijke. Vervolgens wordt met Vecto de CO2-waarde van de trailer uitgerekend. Dit cijfer wordt vervolgens vastgelegd bij de toelatingskeuring. “En of dit allemaal nog niet genoeg is, ligt er inmiddels een Europees voorstel waarbij trailers vanaf 2030 een CO2-waarde moeten hebben die 15% lager is dan in 2024. Een belachelijk voorstel dat totaal niet haalbaar is. Vanuit de Europese koepelorganisatie CLCCR, waarbij wij als RAI CarrosserieNL zijn aangesloten, is druk uitgeoefend op Europa om dit voorstel bij te stellen naar maximaal 7,5% reductie. De eerste signalen wijzen er gelukkig op dat dit gaat lukken. Maar ik vind het jammer dat Europa zich bemoeit met de CO2-uitstoot van trailers. Trailerfabrikanten focussen zich sowieso al op verlaging van de uitstoot van hun trailers via allerlei milieuvriendelijke verbeteringen waarmee ze hun materieel uitrusten.”

Lees ook: Refurbishment van trailers populair

Super-ecocombi’s

Dat doet de sector bijvoorbeeld door daken van trailers te voorzien van zonnepanelen, aerodynamische verbeteringen aan te brengen in de opbouw van trailers en assen te ontwikkelen die elektriciteit terugwinnen tijdens het remmen. Deze elektriciteit kan vervolgens worden gebruikt voor het elektrisch aandrijven van een koelunit of extra voortstuwing van het voertuig. Probleem hiervan is volgens Van Steijn wel dat RDW sommige innovaties nog niet goedkeurt voor gebruik op de weg, zoals zo’n terugwinas: “De meeste andere Europese landen gaan daar wel soepel mee om. RDW is echter nogal conservatief en wacht liever eerst Europese regelgeving af. Dat is jammer, want innovatie loopt immers altijd voor op wetgeving.”

Hij vindt het wel positief dat er nu toch weer een nieuw onderzoek start naar het gebruik van super ecocombi’s (SEC). Zo’n SEC is een trekker met twee 13,60 meter trailers die via een dolly aan elkaar verbonden zijn. Eén SEC kan daarmee dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere 16,5 meter combinaties: “Een eerder project daarmee mislukte. Maar het ministerie en de RDW gaan daar nu opnieuw mee aan de slag. Ditmaal samen met branchepartijen als TLN, RAI, Ewals en het havenbedrijf Rotterdam Toelating van SEC’s op de Nederlandse wegen zouden wij een goede ontwikkeling vinden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Ruud van Roosmalen