'Grootste logistieke speler ter wereld'

DSV koopt DB Schenker voor 14,3 miljard

Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock

De Deense logistieke dienstverlener DSV neemt DB Schenker over van Deutsche Bahn voor 14,3 miljard euro. Een deal rond de vrachtvervoerder hing al langer in de lucht. DSV hoorde bij de laatste overnamekandidaten voor het dochterbedrijf van Deutsche Bahn, nadat eerder onder meer de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk had afgehaakt.

Door de overname van Schenker wordt het bedrijf naar eigen zeggen wereldwijd een leidende speler op het gebied van transport en logistiek. Gezamenlijk hebben DSV en Schenker een personeelsbestand van zo’n 147.000 mensen verspreid over meer dan negentig landen.

DSV mikt op een gezamenlijke omzet van 39,3 miljard euro, gebaseerd op cijfers uit 2023. DSV haalde vorig jaar een omzet van 20,2 miljard.

De Duitse vakbond Verdi maakte zich eerder zorgen om een mogelijk banenverlies bij een overname door DSV. Volgens de vakbond zouden 5.000 mensen ontslagen kunnen worden. In het persbericht nemen de Denen die zorgen weg: alle contracten van Duitse werknemers blijven nog tenminste twee jaar behouden.

Schulden

Deutsche Bahn heeft de logistieke dochter vorig jaar in de verkoop gezet. De Duitse nationale spoormaatschappij wil met de opbrengst van de verkoop schulden aflossen. Daarnaast wil het bedrijf, dat volledig in handen is van de Duitse staat, zich meer richten op het passagiersvervoer in zijn thuisland. Om diezelfde reden verkocht Deutsche Bahn dochteronderneming Arriva, die onder andere in Nederland regionaal openbaar vervoer aanbiedt.

“De verkoop van DB Schenker aan DSV is de grootste transactie in de geschiedenis van Deutsche Bahn”, zegt topman Richard Lutz van de spoormaatschappij. De overname biedt Schenker duidelijke groeimogelijkheden, voegt hij daaraan toe. “Het was voor ons belangrijk om een sterke partner voor Schenker te vinden en een thuis voor de lange termijn voor de werknemers van het bedrijf.”

De deal moet onder andere goedkeuring krijgen van het Duitse ministerie voor Transport. DSV wil de verkoop halverwege 2025 afgerond hebben.

Onderwerpen: ,

Auteur: Roel van der Maas