St vd Brink neemt eerste elektrische kraanvrachtwagen in gebruik
Transporteur St vd Brink heeft de eerste elektrische kraanvrachtwagen in gebruik genomen. De truck gaat rijden voor dochterbedrijf Bremer en wordt ingezet voor transport voor Ballast Nedam Materieel.
Aanleiding voor de ontwikkeling van de elektrische kraanvrachtwagen is de overname van Bremer Transport in 2023.Ā Bij die overname gingen zowel alle medewerkers als alle transporteenheden en klanten over naar St van den Brink. Ballast Nedam Materieel is vaste klant van H & F Transport, waar Bremer dan weer als charter voor rijdt.
Vanuit opdrachtgever Ballast Nedam Materieel kwam de wens voor het inzetten van duurzaam transport. De keuze viel toen op de inzet van een Volvo FM Electric, een elektrische vrachtwagen met een actieradius van 300 km en een vermogen tot 490 kW. De Hiab-autolaadkraan is erop gezet door Carrosseriewerk van de Weijer.
Kantbalken
Het Volvo FM-E 8×4 chassis is uitgevoerd met een W-floor laadbak. De laadvloer is voorzien van een hydraulische uitschuifbare achterbalk. Aan de voorzijde is deze uitgerust met doorlopende kantbalken tussen cabine en het kopschot, en onder de Hiab X-HiPro 558 EP-6 autolaadkraan door. De onderlijn is uitgevoerd met diverse roestvrijstalen kisten.
Voor het sluitwerk werd de vaste spuiter Van Winkoop uit Ermelo ingeschakeld. Er werd eerst grondig gestraald en geschopeerd, voordat de laadbak en alle losse onderdelen een blauw kleurtje kregen. Naast het spuiten van de laadbak werd de Volvo FM Electric voorzien van reclame. Van Winkoop tekende verschillende opties uit, waarbij de focus ligt op de huisstijlkleuren van klant Ballast Nedam Materieel en duurzaamheid.
Na 18 weken van opbouw aan de elektrische kraan ging de elektrische kraanwagen in september de weg op.