bedrijfsreportage

St vd Brink ziet volop kans in bouwsector: “Er moet een keer gebouwd worden”

Alex van den Brink
Alex van den Brink is directeur van St vd Brink. Foto: St vd Brink

Begin juli nam St vd Brink Land Transport in Harkema over. Deze overname volgt op de aankopen vorig jaar Van Bremer Transport in Burum en Jan Hofman Transport in Vroomshoop. De overnames zijn onderdeel van de strategische koers van St vd Brink om onder meer te groeien in de bouwsector. “Een sector met volop kansen”, aldus directeur/eigenaar Alex van den Brink.

Alweer 80 jaar bestaat familiebedrijf St vd Brink in Ermelo volgend jaar. En dat gaat gevierd worden als het aan Alex van den Brink ligt. “Ons 75-jarig jubileum viel in de corona-periode en we hebben daar om die reden toen niet of nauwelijks iets aan gedaan. Het zijn ook van die momenten om samen met alle medewerkers het familiegevoel – zo eigen aan St vd Brink – te ervaren.”

Dat gevoel is heel erg belangrijk, vindt Van den Brink, die als derde generatie sinds 2007 het bedrijf als enige aandeelhouder runt met zijn team. Zeker ook omdat het bedrijf sinds hij het van zijn vader heeft overgenomen fors is gegroeid van 250 naar 800 medewerkers en tal van vestigingen met inmiddels een landelijk dekkend netwerk.

Schaalgrootte

De groei die St vd Brink sinds 2007 doormaakt, is niet zomaar uit de lucht komen vallen. ”In de periode 2010-2015 begonnen de eerste overnames in de sector. Ook wij zijn in die tijd op zoek gegaan naar schaalvergroting. Dat was en is nog steeds nodig om te kunnen overleven. Zeker met de steeds complexer wordende regelgeving. De ESG en de CRSD-richtlijnen zijn daar voorbeelden van. Je kunt als kleine vervoerder kwalitatief goed transport leveren, maar je hebt ook capaciteit nodig op kantoor om de gevraagde duurzaamheidsinformatie te kunnen aanleveren. Kleine transportbedrijven zien er over het algemeen tegenop om te investeren in elektrische voertuigen vanwege onwetendheid over de nieuwe ontwikkelingen. Grotere bedrijven kunnen makkelijker inspelen op deze eisen en ontwikkelingen”, zegt Van den Brink.

Alex van den Brink: “Het woningtekort is enorm.” Foto: St vd Brink

St vd Brink wordt tegenwoordig regelmatig benaderd door overnamekandidaten die graag bij het transportbedrijf willen aansluiten. Voor Van den Brink is het daarbij belangrijk dat er een klik is tussen beide bedrijven.

Kansen

Het is overigens geen toeval dat hij met zijn bedrijf de afgelopen twee jaar ondernemingen als Land Transport, Bremer Transport en Jan Hofman Transport heeft overgenomen. “Het zijn qua grootte verschillende bedrijven, maar ze zijn alle drie actief in de bouwsector. Ik zie daar absoluut kansen. Over anderhalf jaar zal de bouw weer aantrekken, want het woningtekort is enorm. Ik verwacht dat de bouwsector een boost gaat krijgen. Er moet simpelweg een keer gebouwd gaan worden.”

Familiegevoel

Het begeleiden van de overnames en de integratie van deze bedrijven binnen St vd Brink doet Van den Brink samen met collega’s. ”Het is goed om zelf deze bedrijven te leren kennen en dat de nieuwe collega’s ons bedrijf leren kennen. Met 800 medewerkers is het al moeilijk genoeg om het familiegevoel vast te houden. Het is daarom ook belangrijk om regelmatig feesten en bedrijfsuitjes te organiseren. En net voor de zomer is ook de eerste editie van ons personeelsblad uitgekomen. We proberen zo het wij-gevoel levend te houden. Daarvoor moet je medewerkers op allerlei manieren meenemen in wat er allemaal gebeurt binnen St vd Brink.”

Overigens behouden de drie overgenomen bedrijven voorlopig hun eigen naam, eigen planning enzovoorts. “Wel is het een must dat zij gaan samenwerken om zo te kunnen profiteren van de synergie. En daar ben ik volop mee bezig nu”, aldus Van den Brink.

Personeelstekort

Naast de bouw, is St vd Brink in veel meer deelmarkten actief, zoals in internationaal transport, veevoer, retail en horeca. Vooral in de retail zit veel autonome groei volgens Van den Brink. ”Thuisbezorgsupermarkt Picnic is daarvan een mooi voorbeeld. Toen we in 2016/2017 voor hen gingen rijden, deden we dat met één auto. Inmiddels zijn dat er vijftig.”

Dé uitdaging van meegroeien met een klant is volgens Van den Brink het personeelstekort. “Vooral het vinden van chauffeurs is niet makkelijk, dus het is belangrijk dat we goed blijven opleiden in onze sector.”

Elektrificeren

Als vanzelf komt het gesprek met Van den Brink op verduurzaming. Ook daarin gaat zijn bedrijf volop mee met de ontwikkelingen. “Inmiddels hebben we meerdere elektrische trucks rijden voor verschillende opdrachtgevers.
Op haar vestiging in Ermelo heeft St vd Brink daarvoor een snellader.

“Plannen voor batterijen hebben we nog niet. Dat is pas aan de orde als er hier ‘s nachts 40 tot 50 e-trucks moeten worden opgeladen.” Naast e-trucks, veelal ingezet voor regionaal distributiewerk, heeft St vd Brink sinds kort ook haar eerste elektrische bouwauto met kraan rondrijden.

Betrouwbaar

Over hoe de vloot er over een aantal jaren uit zal zien, durft Van den Brink niets te zeggen. “Ik volg de ontwikkelingen en kijk dan wat we gaan doen. Nu hebben e-trucks nog een actieradius van 300 kilometer, maar binnen een paar jaar zal dat 600 kilometer zijn.

Dan kunnen we ze ook landelijk inzetten. Het kan op termijn echter ook zomaar waterstof worden. Niks is nog zeker wat dat betreft. Ik kijk in ieder geval met vertrouwen naar de toekomst. Samen gaan we de veranderingen die op ons afkomen succesvol tegemoet.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn