wagenpark uitbouwen

Girteka wil omzet in vijf jaar verdubbelen tot 3,5 miljard

Vrachtwagen van Girteka
Foto: Girteka

Girteka, de grootste wegvervoerder van Europa, wil in de komende vijf jaar de huidige omzet verdubbelen naar 3,5 miljard euro.

Dat zegt de Nederlandse topman Jeroen Eijsink (ex-DHL Freight Benelux en C.H. Robinson Europe) van de Litouwse transportgroep tegen het Duitse vakblad DVZ.

Girteka, eigenaar van zo’n 6.000 trucks en 7.000 opleggers, wil dat doen door het al immense wagenpark verder uit te bouwen. Ook wordt er steeds meer op expeditie-activiteiten ingezet en verder geïnvesteerd in IT en AI om de complexe logistieke processen te managen. “We willen heel duidelijk marktaandelen winnen, maar het bedrijf blijft in familiehanden”, onderstreept hij.

Schaalgrootte

Schaalgrootte is daarbij een van de belangrijke factoren achter de groeiplannen van de wegvervoerder, zegt de 51-jarige topman. “Wij bieden schaalvoordelen. Bedrijven die ons inhuren willen bij het transport hun totale kosten reduceren met zo weinig mogelijk onderaannemers. Zo houden met ons controle en bereiken meer kwaliteit.”  Het omvangrijke wagenpark van Girteka biedt het bedrijf ook de noodzakelijke flexibiliteit, zegt hij. “Wij kunnen overal in Europa onze diensten aanbieden.”

Werkelijke kostenvoordelen op de West-Europese concurrentie heeft Girteka met haar standplaats in Oost-Europa daarbij niet meer, laat Eijsink weten. Inflatie en economische groei heeft ertoe geleid dat de Litouwse hoofdstad Vilnius qua kostenstructuur op het kostenniveau van menige regio in West-Europa ligt, zegt hij. “Wij besteden nu dan ook werk uit aan landen met een lagere kostenstructuur.”

Terugkeerplicht

Het recent schrappen van de terugkeerplicht uit het EU-Mobiliteitspakket door het Europees Hof van Justitie levert de Litouwse wegvervoerder intussen wel weer een aanzienlijke kostenbesparingen op, aldus Eijsink. “Door de terugkeerplicht moesten wij iedere maand 2.000 voertuigen terughalen naar onze transportbases. Door de uitspraak komen die kosten te vervallen, maar wij zitten nog steeds met andere hoge bedrijfskosten als gevolg van het mobiliteitspakket.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: John Versleijen