Werken met Bricklog

“Meer inzicht in kosten en opbrengsten per zending”

Erik Nagel, directeur van Transportbedrijf R. Nagel, wil liever de CSRD-verplichting voor zijn. Foto: Transportbedrijf R. Nagel

Erik Nagel, directeur van Transportbedrijf R. Nagel. in Oude Meer, is begonnen met het delen van CO2-rapportages met klanten. Hij loopt hiermee vooruit op de aanstaande CSDR-verplichting. Voor de rapportages gebruikt Nagel tot zijn grote tevredenheid het calculatieplatform van Bricklog.

Rapporteren over de CO2-uitstoot wordt in de nabije toekomst voor veel bedrijven onvermijdelijk. Duurzaamheidswetgeving Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht bedrijven hun CO2-uitstoot inzichtelijk te krijgen en deze te monitoren. Transportbedrijf R. Nagel beschikt over een wagenpark met meer dan tachtig eenheden, waarvan vier elektrische vrachtwagens. Het bedrijf krijgt per 1 januari 2025 met de CSRD-regels te maken omdat het zijn vrachtwagens inzet voor beursgenoteerde klanten. Zij zullen per vracht willen weten wat de uitstoot is. “Dat willen we maar liever voor zijn”, zo verklaart Nagel.

Rendement in kaart

“We hebben de systemen van de grond af aan opgebouwd. Al in 2020 zijn we begonnen met de implementatie van een eenvoudige versie van de rendementsmonitor van data-integratiespecialist Bricklog. Dat was ons toen door brancheorganisatie TLN aangeraden. Wij houden ons bezig met groupagevervoer met rondritten en het was lastig om inzicht te verkrijgen in de kosten en de opbrengsten per zending. De tool, die puur op rendement was gericht, hielp ons precies te weten te komen wat een zending in een rondrit kost en oplevert. Dat was in het verleden vaak gebaseerd op een onderbuikgevoel; echt weten deden we het vaak niet.”

Betere datakwaliteit

Vervolgens zijn diverse medewerkers trainingen gaan volgen over Power Business Intelligence bij Bricklog, dat ook een dataplatform ten behoeve van business control heeft opgezet. “Samen met onze projectmanager en Bricklog hebben we daarna een plan gemaakt om CO2-rapportages in te zetten en te onderhouden. Dat is nu ongeveer een jaar geleden. We hielden wekelijkse sessies over wat we moesten doen. De methode voor CO2-uitstoot toewijzen kwam grotendeels op dezelfde methode neer als die voor de toewijzing van kosten in de rendementsmonitor. Hiervoor was het wel een voorwaarde dat de datakwaliteit moest worden verbeterd. We misten bijvoorbeeld weleens kilometers, of het aantal pallets was soms niet ingevuld. Daar moesten we actie op ondernemen om alle data ingevuld te krijgen, soms op een creatieve manier.”

Prijzen bijsturen

De wekelijkse bijeenkomsten zijn ten einde. Nu is Nagel dankzij het ontwikkelde platform in staat om zelfstandig CO2-rapportages beschikbaar te houden en met klanten te delen. “We zijn er nog niet helemaal, maar zijn erg blij met de vooruitgang en de resultaten tot nu toe. We hebben nu dagelijks inzicht in alle relevante cijfers, die cruciaal zijn voor een efficiënte planning en optimalisatie van processen. Nu het datahuis staat, kunnen we KPI’s instellen en verschillende scenario’s uitwerken. Deze KPI’s zullen fungeren als stuurinstrumenten om de prestaties van het bedrijf te monitoren en te verbeteren. Hiermee kunnen we de prijzen per pallet of kilo ook bijsturen. Hoewel ons onderbuikgevoel redelijk vaak klopte, hebben we soms wel aanpassingen gedaan in de prijs. Met het nieuwe platform kunnen wij gefundeerd en makkelijker de onderhandelingen met klanten ingaan”, concludeert hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Anita Hestens