bedrijfsreportage

Mariniersmentaliteit vormt fundament onder QPO Logistics: “Extra kwaliteit door specialisme”

Ferdy Evers: “Als bedrijf willen we vooruit en we willen er altijd en overal zijn voor onze klanten en toekomstige klanten." Foto's: QPO Logistics

Als relatief klein transportbedrijf jezelf staande houden in een wereld van consolidaties, digitalisering, verduurzaming en elektrificatie: ga er maar aan staan. Maar bij QPO Logistics doen ze dat ‘gewoon’. Sleutelwoorden daarbij zijn specialisatie, flexibiliteit, kwaliteit en service.

QPO staat voor Qua Patet Orbis: zo wijd de wereld strekt. Het motto van het Korps Mariniers en ook van Henk en Ferdy Evers, eigenaren van het transportbedrijf in het Gelderse Bemmel. De naam QPO Logistis is geen toeval, want vader en zoon dienden beiden jarenlang in het Korps Mariniers. “Dit motto zegt alles over onze instelling, ook als ondernemers”, begint Ferdy Evers zijn verhaal. “Als bedrijf willen we vooruit en we willen er altijd en overal zijn voor onze klanten en toekomstige klanten. Want of ze me nou bellen voor een ritje Amsterdam of een last minute-levering naar Zuid-Frankrijk of de Noordkaap, wij regelen het. Dat is ook wat mijn vader en ik hebben meegekregen als mariniers: je aanpassen aan wisselende omstandigheden, overal oplossingen voor vinden, op tijd leveren en altijd je afspraken nakomen. Waarden die niet alleen mariniers hoog houden, maar ook belangrijk zijn in de logistiek en gewaardeerd door onze klanten.”

Specialistisch werk

Met dit in het achterhoofd is het niet verrassend dat QPO Logistics zich de laatste jaren steeds meer is gaan richten op specialistisch werk. Henk Evers, de vader van Ferdy, is het bedrijf dat voorheen Evers Logistiek heette twintig jaar geleden gestart. Het begon allemaal als eenmanszaak met het transport van bloemen. Al snel kwamen daar het vervoer van pakketjes en pallets bij. “Toen ik in 2018 in de zaak kwam, hadden we vijf wagens rijden. Bij het Korps Mariniers was ik veel van huis met oefeningen en uitzendingen. In die tijd was er ook sprake van dat de Marinierskazerne mogelijk naar Vlissingen verplaatst zou worden. Dat zou betekenen dat ik nog meer van huis zou zijn of zou moeten verhuizen en dat wilde ik niet. Voor mij alle reden om de knoop door te hakken, de ondernemersopleiding voor transport te gaan doen om zo mijn NIWO-vergunning te verkrijgen en in de zaak van mijn vader te stappen.

Voorwaarde voor mij was wel dat we als bedrijf zouden gaan groeien. En dat hebben we onder de nieuwe naam QPO Logistics ook gedaan, alhoewel minder snel dan ik indertijd had gedacht. In 2019 riep ik naar dertig tot 35 auto’s door te willen groeien binnen enkele jaren, maar met alle regelingen en natuurlijk de slechte economische omstandigheden ten tijde van de coronacrisis is dat er nog niet van gekomen. Op dit moment telt onze vloot vijftien voertuigen. Het gaat om zeven kleine en acht grote wagens, waaronder een trekker met oplegger en bakwagens.

Ad hoc, groupage en ‘white glove’

Koerierswerk en ad hoc-transportopdrachten zijn de activiteiten waarmee het allemaal is begonnen en die Evers senior en junior tot nu toe altijd zijn blijven doen. “De klant belt ons als ze een spoedzending hebben en wij zorgen dat er zo spoedig mogelijk een wagen komt voorrijden om deze te verzorgen, ongeacht de bestemming. Al jarenlang maken we onderdeel uit van Packs. Dat is een netwerk van pakketvervoerders met een landelijk dekkend netwerk. Mijn vader is degene die de werkzaamheden daarvoor vooral voor zijn rekening neemt”, zegt Ferdy Evers.

De tweede subsector waarin QPO Logistics actief is, is groupage. Evers: “Ik wilde daarin graag groeien. Maar het is lastig om dat als klein transportbedrijf op eigen houtje te doen. Je moet daarvoor ook landelijk kunnen opereren. We doen dit daarom nu als charter in opdracht van verschillende grote vervoerders in bouw- en stukgoedlogistiek. Zo bekijken we of we dit willen blijven doen of dat we uiteindelijk toch willen toegroeien naar zelf iets opzetten in groupage.”

De derde tak van transport waarin het Bemmelse transportbedrijf actief is, is ontstaan vanuit het koerierswerk dat ze deden voor een grote logistiek dienstverlener in de medische wereld. Evers legt uit: “Het gaat hier om wat je noemt ‘white glove deliveries’, ofwel het leveren van medische apparatuur en systemen als tabletteermachines, operatierobots en simulatoren. Omdat deze opdrachtgever heel tevreden was over het werk wat we voor hen deden, zijn we steeds meer van dit werk te doen. Ik vond het mooi ons daarin te specialiseren en die extra service en kwaliteit te kunnen brengen. Inmiddels doen wij dit voor diverse klanten en genereren we met deze activiteit zo’n 30 procent van onze omzet. Datzelfde percentage realiseren we ook met het dedicated groupagetransport.”

Dubbelbemand

Voor het specialistische werk van installaties bezorgen zijn er vaak twee chauffeurs van QPO Logistics samen onderweg naar de klant. “Zij leveren daar niet alleen de apparatuur, maar pakken het daar ter plekke uit, zetten alles klaar op de gewenste locatie en samen met de aanwezige monteur installeren ze de apparatuur.”
Daarnaast rijdt QPO door heel Europa met medicinale robots voor beurzen en evenementen. “Dit kan met een bus met laadklep voor kleine of met een vrachtwagen voor grote systemen. En alles wat daar tussenin zit. Meestal wordt zo’n rit uitgevoerd door een enkele chauffeur, maar mocht het niet haalbaar zijn door tijden of locatie dan kan ook dat dubbelbemand.”

Is zo’n beurs of evenement niet al te ver weg, dan komen de chauffeurs tussendoor naar huis. Zitten ze ergens in het noorden van Scandinavië of Zuid-Europa, dan blijven ze daar tot het evenement is afgelopen. Evers: “Voor chauffeurs die dat leuk vinden is het een mooie baan met ter plekke meestal mooie hotelletjes. Het zijn vaak de jongere of oudere chauffeurs die voor dit werk kiezen. Chauffeurs met kinderen willen niet te lang van huis weg zijn. Het gebeurt soms namelijk dat ze een weekend moeten overblijven. En dat wil niet iedereen.”

Meelopen in duurzaamheidstraject

Over de vraag waar QPO Logistics staat als het gaat om verduurzaming, hoeft Evers niet heel lang na te denken. ”Ik vind verduurzaming heel belangrijk, maar ik kan er helaas niet veel mee. Voor ons is de aanschaf van bijvoorbeeld elektrische voertuigen niet haalbaar. Ook omdat wij veel werken met afgesproken vaste levertijden en locaties die zeer uiteenlopend zijn. Zou echter een van onze grote opdrachtgevers zelf gaan voor bijvoorbeeld elektrische wagens en zouden we in een dergelijk traject kunnen meelopen, dan ga ik er zeker over nadenken. Maar dat is nu niet aan de orde. Bovendien is hier in de omgeving de komende jaren ook laadinfra geen haalbare kaart. Te weinig netcapaciteit. Maar wie weet, op termijn.”

Risicospreiding

Hoewel het dedicated werk voor de groupage en het white glove-deel op basis van goede relaties en langlopende contracten gaat, weet Evers als geen ander hoe belangrijk het is om niet afhankelijk te zijn van een handjevol opdrachtgevers. “Onze focus ligt nu dan ook niet op verdere groei, maar op stabiliseren en een grotere klantdichtheid. En dat klanten werven doen we hier op de ouderwetse manier: flyeren, binnenlopen en praten.”

Wel geeft Evers aan waar mogelijk te blijven investeren in bijvoorbeeld nieuwe voertuigen, laad- en lossystemen en alarmsystemen. “Zo spelen we in op de behoefte van onze klanten. Ook vind ik het belangrijk om daar ons personeel in mee te nemen. Ik zeg altijd: het maakt mij niet uit of je een pakketje vervoert van een tientje of een volle trailer van miljoenen. Betrokkenheid, op tijd zijn, omgang met materieel en lading en communicatie moet altijd hetzelfde zijn, dus goed. Op die manier kunnen we onze kwaliteit en waar we voor staan op hoog niveau houden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Annelies van Stijn