Na wat aanpassingen gaat Van der Wal elektrische Mercedes als LZV inzetten
Logistiek dienstverlener Van der Wal uit Utrecht gaat een Mercedes eActros 400 inzetten als LZV. De truck is eigenlijk bedoeld voor de stadsdistributie, dus moest het bedrijf wel wat sleutelen aan de eActros.
De eActros werd onthuld op het jubileumfeest van Van der Wal. De vervoerder bestaat dit jaar namelijk 100 jaar. “De toevoeging van deze elektrische truck is een mooie stap, tegelijkertijd zien we dit toch vooral als de start van een leertraject”, zegt eigenaar Henk van der Wal over de nieuwe aanwinst.
“We willen ervaring opdoen. De meeste technische obstakels mogen bekend zijn, daarmee is nog lang niet alles gezegd.” Een van die obstakels is de beschikbaarheid van elektrische trucks die geschikt zijn om als LZV in te zetten.
De eActros 400 is door Mercedes gepresenteerd als truck voor stadsdistributie, maar Van der Wal zet de LZV in op een vast traject van 360 kilometer. “Op het traject dat voorspelbaar en kort genoeg was, reed een dubbeldeks LZV, volgens de folders was daar dan weer geen e-truck voor op de markt.”
Aanpassingen
Maar Van der Wal bedacht een list. “Toen we de specificaties van de eActros 400 zagen, realiseerden we ons dat met een aantal relatief kleine aanpassingen deze wagen geschikt kan zijn.”
De aanpassingen betreffen de dakspoiler en fenders, zodat de stroomlijning behouden blijft en de batterij van deze dubbeldeks e-LZV maximaal benut kan worden.
Mede dankzij de inzet van de elektrische combinatie wil Van der Wal in 2030 een CO2-reductie van 65% behalen ten opzichte van 2008.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?