“De vraag naar transport groeit, mede door de populariteit van thuisbezorging”, zegt Constantijn Ninck Blok, directeur Logistiek & Keten bij Albert Heijn. “Tegelijkertijd willen we de uitstoot van CO2 zo snel mogelijk verminderen. We zien het als onze verantwoordelijkheid om hierin snel grote stappen te zetten. Dat lukt alleen door goede samenwerking en het is dan ook fantastisch dat wij dit nu doen samen met onze vervoerspartners in de vier grote binnensteden. En we zijn nog niet klaar, onze ambitie gaat verder: steeds stiller, schoner en natuurlijk gericht op gemak dus met voldoende beschikbaarheid en altijd op tijd, voor onze klanten.”

Albert Heijn vervroegt zero-emissierijden

Albert Heijn en zijn vervoerspartners breiden de komende periode het aantal elektrische vrachtwagens en elektrische bezorgauto’s uit. Door een goede planning van ritten, laadmomenten en -locaties kan daarmee gezorgd worden dat in de centra van de vier grote steden volledig elektrisch bevoorraad en bezorgd kan worden. De retailorganisatie richt zich hierbij vervroegd op de zogenoemde zero-emissiezones die door Nederlandse steden vanaf 2025 worden ingevoerd om de luchtkwaliteit in die gebieden te verbeteren. Per 2030 mogen daar alleen nog volledig emissievrije bezorgauto’s en vrachtwagens rijden.  

Zoveel mogelijk biobrandstof

Totdat volledig emissievrije bezorging en bevoorrading overal in Nederland mogelijk is, reduceert Albert Heijn CO2 door per 2024 volledig over te stappen naar biobrandstoffen en hernieuwbare diesel. Om het huidige transport al zo schoon mogelijk te doen, zet de grootgrutter nu al zoveel mogelijk biobrandstoffen in. Sinds 2021 heeft de onderneming 240 vrachtwagens die rijden op de milieuvriendelijkere brandstof lng. Het doel is dit uit te breiden tot 270 voor het einde van 2022.  

“We kiezen nu voor elektrisch en (bio-)lng”, vertelt Alannah van ’t Hoenderdaal, specialist transport expertise bij Albert Heijn Transport, in een interview met Transport & Logistiek, eind 2021. “Met beide trajecten zijn we al jaren bezig – met lng al meer dan tien jaar. ... Maar met de batterijtechniek gaat het erg snel. Voor een afstand van 500 kilometer dachten we tot voor kort dat je die niet met een elektrische truck zou kunnen afleggen. Die gedachte moeten we bijstellen als we zien waar de fabrikanten mee bezig zijn.”
Lees hier het volledige interview met Alannah van ’t Hoenderdaal en manager transport expertise Peter Leegstraten.

Ook voor klanten wil Albert Heijn duurzaam vervoer zo makkelijk mogelijk maken. Naast de mogelijkheid om te fietsen of te lopen plaatst de supermarktketen daarom samen met Eneco eMobility nog dit jaar 240 laadpalen bij winkels. 

Albert Heijn reduceert CO2 

Albert Heijn wil ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’. Vanuit deze missie neemt het bedrijf steeds meer stappen om de wereld beter achter te laten. “In onze eigen bedrijfsvoering – winkels, distributiecentra, thuisbezorging en kantoren – is de uitstoot flink gereduceerd”, vertelt Ninck Blok. “In de eigen winkels werd de CO2-uitstoot teruggedrongen met 92,3 procent ten opzichte van 2018. Dit was vooral te danken aan de overstap naar 100 procent Hollandse windenergie, begin 2021.”  

De resterende uitstoot in de eigen bedrijfsvoering wordt gecompenseerd door bij te dragen aan VCS-gecertificeerde klimaatprojecten. Daarmee is de eigen bedrijfsvoering klimaatneutraal. Albert Heijn blijft werken aan verdere reductie, ook in de keten met alle (toe)leveranciers. 

Versnelde verduurzaming transport Albert Heijn:

  • Binnenstad Den Haag (centrumring) 100 procent elektrisch per eind 2022; 
  • Binnenstad Rotterdam (centrumring) 100 procent elektrisch in het eerste kwartaal 2023; 
  • Binnenstad Utrecht (centrum) 100 procent elektrisch in de tweede helft 2023; 
  • Binnenstad Amsterdam (centrumring) 100 procent elektrisch in de tweede helft 2023.