Het huidige management van Cycloon wordt voortgezet en de bestaande aandeelhouders van Cycloon blijven als aandeelhouders betrokken. De transactie, waarbij bol.com een meerderheidsbelang verkrijgt, wordt naar verwachting afgerond in de eerste helft van 2022 en is onderhevig aan advies van de betrokken ondernemingsraad en gebruikelijke goedkeuringen. Vier jaar na de transactie zal bol.com ook de overige Cycloon-aandelen verwerven. Het fietskoeriersplatform zal ook dan als zelfstandig merk blijven voortbestaan.

Cycloon versnelt missie dankzij bol.com 

“Met de groei van de e-commerce- en aanverwante logistieke sector nemen de uitdagingen toe op het gebied van bezorgcapaciteit en impact op milieu en infrastructuur”, vertelt Cycloon-directeur Marieke Snoek. “Door de samenwerking met bol.com kan Cycloon zijn missie om groen en sociaal te bezorgen substantieel versnellen en ontstaat er een toekomstbestendige positie met sterke groeimogelijkheden in een competitieve markt.” 

Lees dit interview terug: Cycloon-directeur Marieke Snoek wil wereld mooier maken

Vincent Weijers, directeur Logistiek & Operatie, bij bol.com zegt: “Voor bol.com zorgt de samenwerking ervoor dat een groter deel van de pakketten per fiets bezorgd kan worden en dat het onlineretailplatform klanten de beste service in bezorging kan bieden.”

Groen en sociaal

Cycloon verstuurt met zijn landelijke netwerk van fietskoeriers en postbezorgers voor duizenden klanten post en pakketten door heel Nederland. “Dit doen we zoveel mogelijk op een slimme manier, aangestuurd door menskracht en bruine boterhammen”, zegt Snoek. “Hierdoor wordt er jaarlijks nu al 1.600 ton CO2 bespaard en zijn er zeshonderd mensen met een – voormalige – afstand tot de arbeidsmarkt bij ons aan het werk. Cycloon kijkt ernaar uit om na de transactie de post- en pakketbezorging voor huidige en ook nieuwe klanten voort te zetten, en daarnaast ook pakketten te leveren voor bol.com.” Het gaat hierbij om zowel pakketten van bol.com zelf als pakketten van verkooppartners die hun artikelen opslaan in de distributiecentra van bol.com. “Daarbij blijven wij ons vol inzetten op de sociale cultuur en duurzame missie van Cycloon om de organisatie te laten groeien en nieuwe werkgelegenheid te creëren.”

Sterke basis voor samenwerking

Snoek vervolgt: “De samenwerking met bol.com geeft ons de kans om op een nog veel grotere schaal impact te maken. We investeren verder in onze mensen, het netwerk en onze partners en dat stelt ons in staat om de dienstverlening voor onze huidige en nieuwe klanten te verbeteren en verder uit te breiden. Daarbij hebben we uitvoerig gesproken over de principes waar we als organisaties voor staan en voor blíjven staan.”

Duurzame en flexibele bezorging

Bol.com heeft volgens Weijers ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen en de samenwerking met Cycloon draagt daar substantieel aan bij. “We geloven enorm in de duurzame en sociale missie van Cycloon. Tegelijkertijd is het voor bol.com en zijn verkooppartners een unieke mogelijkheid om de verduurzaming van onze pakketbezorging te versnellen en onze bezorgcapaciteit uit te breiden. Ook kunnen we het gemak en de service voor onze klanten nog verder verbeteren met flexibele en slimme bezorging. Toewerken naar een duurzame en maatschappelijk verantwoorde last mile is cruciaal voor de toekomst van e-commerce en we zullen blijven samenwerken met al onze bezorgpartners om dit te realiseren. Met het meerderheidsbelang in Cycloon zetten we een nieuwe stap richting onze uitgesproken ambitie om onze directe voetafdruk in 2025 terug te brengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket.”

Over Cycloon

Cycloon, is een groene en sociale bezorgexpert van Nederland. Het is Cycloon’s missie om de bezorgmarkt in beweging te brengen, zodat deze groener en socialer wordt. Vanuit deze missie nam het bedrijf in 2016 het initiatief tot een landelijk fietskoeriersplatform en bezorgt inmiddels in ruim zestig steden. Zo werd een landelijk dekkende pakketdienst met zo’n achthonderd fietskoeriers een feit. Daarnaast werken er bij Cycloon zeshonderd postbezorgers met een (voormalige) afstand tot de arbeidsmarkt.