“Een antwoord hadden we ook niet direct verwacht”, zegt Susanne Dirksen, salesmanager bij  Schavemaker Transport die samen met Eric Postulart, businessunit director Network bij Ewals Cargo Care, de brief heeft geschreven. "Het gaat er ons vooral om dat er een breed bewustzijn komt van de problemen waarmee niet alleen wij, maar alle transportbedrijven die naar en in Groot-Brittannië rijden, te maken hebben. We hopen dat we ook onze opdrachtgevers er bewust van kunnen maken dat door het enorme tekort aan Britse chauffeurs, kraanmachinisten en grondpersoneel de tarieven met de dag stijgen en de service steeds minder wordt. Verladers zullen er rekening mee moeten houden dat hun producten niet op tijd op de plaats van bestemming aankomen en de kosten zullen stijgen. We hopen nu dat ook verladers, net zoals wij dat hebben gedaan, actie ondernemen en een statement maken. Je wilt voorkomen dat containers en trailers in de havens blijven staan en goederen te laat worden uitgeleverd."

Toeleveringsketen loopt gevaar

Dirksen bereikte afgelopen dagen al een bericht van een Brits partnerbedrijf dat ze nog maar 140 liter met een van hun vrachtauto's mochten tanken. "Dat is echt een heel groot probleem. Kijk, vervoerders die zelf vanuit Nederland op Engeland rijden, kunnen daar met tanken nog enigszins rekening mee houden. Maar als je bedenkt dat zo'n 80 procent van alle goederen onbegeleid van het continent naar Engeland gaat, dan kun je je ook voorstellen dat het gevaar dreigt van het de volledige ineenstorting van de toeleveringsketen."

Brandbrief ook signaal voor Den Haag en Brussel

Dirksen hoopt en verwacht dat ook de politiek, zowel Den Haag als Brussel, het afgegeven signaal oppakt. "De brexit is een feit en voor de huidige Britse pro-brexit regering is dit een gevoelig onderwerp, maar er moet iets gebeuren." Er zijn op dit moment 120.000 vacatures in de logistiek en onlangs verstrekte de Britse overheid 5.000 werkvergunningen tot kerstmis. Een druppel op de gloeiende plaat, volgens Dirksen. 

Kortetermijnmaatregel

In de brief aan de Britse regering dringen de Nederlandse transporteurs zoals gezegd aan om de huidige cabotageregels te versoepelen en werkvergunningen voor niet-Britse burgers te vergemakkelijken. 'Als afgevaardigden van de Nederlandse transportsector dringen wij er bij u op aan om de Britse cabotagewetgeving voor de EU te verbeteren voor vervoerders’, staat in de brief. 'In de praktijk zal dit leiden tot meer steun aan de Britse transportmarkt en tot meer productiviteit met dezelfde vrachtwagen. Wij dringen er ook bij u op aan om het aantal werkvergunningen te verstrekken en te vergroten in de transportsector voor niet Britse burgers. Vrachtwagenchauffeurs moeten worden toegevoegd aan de lijst van geschoolde arbeidskrachten tekorten. Hierdoor krijgen in Groot-Brittannië geregistreerde transportbedrijven toegang tot arbeidskrachten die gemakkelijk kunnen wonen en  werken in Groot-Brittannië en moedig je chauffeurs die zijn vertrokken aan om terug te keren.’

Dirksen beseft dat dit plan een kortetermijnmaatregel is, maar dat er zo tijd kan worden gewonnen om te kijken naar een oplossing voor de lange termijn. 

Kleine dertig ondertekenaars

De brief werd ondertekend door Schavenmaker Transport en Ewals Cargo Care, mede namens H.J. Van Bentum, Mammoet Ferry Transport, Bakro, Windhorst Transport, Thomas Broers, KLG Europe, B&F International, Neele Vat Logistics, Olof, Welton, IRF, Euro Ferry Transport, Estron Group, A2B-online, LV Shipping & Transport, Rabelink, Frigo, TMA Logistics, Freight Line Europe, Bos, Tieleman, De Rijke, Den Hartogh, DLG en KDS Logistics.

Lees hier de brandbrief aan de Britse transportminister Grant Shapps.