Productieve en efficiënte logistieke bedrijfsprocessen hebben invloed op de hele bedrijfsvoering. Zo ook aan de klantzijde. Wat fleetmanagementsoftware precies is, het effect op de klantenservice en hoe een ondernemer de klanttevredenheid verbetert, staat in dit artikel. 

Wat is fleetmanagementsoftware? 

Fleetmanagement (ook wel wagenparkbeheer) omvat het proces van het beheren en organiseren van bedrijfsvoertuigen, zoals auto’s, bestelwagens en vrachtwagens. Onder het beheer valt het zorg dragen voor het veilig en efficiënt gebruiken en onderhouden van bedrijfsvoertuigen. Het vergroten van de efficiëntie van een bedrijf en het minimaliseren van risico’s op het gebied van logistieke bedrijfsprocessen, is het doel van fleetmanagement. 

Met behulp van software kan een wagenparkbeheerder bedrijfsvoertuigen makkelijk beheren en organiseren. Deze software wordt in combinatie met een trackingsysteem gebruikt. Deze combinatie heet fleetmanagementsoftware. Het traceren van bedrijfsvoertuigen op basis van telematica maakt het mogelijk om zicht te krijgen op de locatie, de gereden route en wat de onderhoudsstatus van het bedrijfsvoertuig is. Dit is waardevolle informatie voor een wagenparkbeheerder. Het is direct inzichtelijk welke elementen binnen de logistieke cyclus hij kan optimaliseren.  

Belangrijk voor bedrijfsvoering 

Een wagenparkbeheerder houdt rekening met verschillende factoren om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Denk aan het kiezen van de juiste voertuigen en bestuurders, rekening houden met de veiligheid, geld besparen, efficiëntie verbeteren, wet- en regelgeving naleven en het tevreden houden van de klanten. Zonder hulp van technologie is dit bijna een onmogelijke taak.

Maar wagenparkbeheer hoeft geen onmogelijke taak te zijn. Fleetmanagementsoftware biedt zicht op al deze verschillende aspecten. De software maakt het mogelijk om ieder aspect te optimaliseren. Zo werken medewerkers prettiger, veiliger, productiever en efficiënter. Daarnaast worden betere resultaten geboekt en verbetert het de klanttevredenheid. 

Verbetering klanttevredenheid

In de huidige maatschappij wordt een geplaatste bestelling (voor een bepaalde tijd) dezelfde dag nog geleverd. Het is zelfs mogelijk om boodschappen binnen een paar minuten te laten bezorgen. Met de snelheid van leveringen stijgt de verwachting van de klant. Voor een bedrijf is het essentieel om blijvend te differentiëren om klanten te binden. Zo draagt fleetmanagementsoftware bij aan een positieve klantervaring.  

Dankzij deze software ontvangt de klant een melding wanneer een monteur vertraging oploopt bij een opdracht. Ook de aankomsttijd is meer nauwkeurig door de gps-trackinggegevens. Een klant hoeft geen tijdsblok van zes uur te wachten op een monteur. De software zorgt voor een betere communicatie tussen klanten en technici. Dit draagt bij aan een betere klantervaring en het kan zelfs de verwachtingen van de klant overtreffen.

Voorsprong op de concurrentie

Met de impact die fleetmanagementsoftware heeft op wagenparkactiviteiten kan een ondernemer een voorsprong nemen op de concurrentie. Fleetmanagementsoftware verbetert elementen als het voertuigonderhoud, de naleving van de wet- en regelgeving, de routeplanning, de productiviteit en de klantenservice. 

Wagenparkbeheer met fleetmanagementsoftware kan de werking van allerlei soorten bedrijven positief beïnvloeden. Met de komst van digitalisering is deze software sterk in opkomst. Het is een krachtig instrument om een betere positie ten opzichte van de concurrentie te verschaffen. 

Lees ook:
Op weg naar emissievrij transport: hoe pak je dat aan?

De transitie naar emissievrij vervoer en toenemende beschikbaarheid van deze transportmiddelen vraagt om een heldere strategische visie van fleetmanagers en ondernemers. Maar hoe zit het met de bedrijfseconomische uitdagingen, zoals het financieren van de vloot? De overheid stimuleert de inzet van duurzaam, maar hoe pak je dat aan?