De nieuwe kraan wordt aangedreven door een 15 kilowatt sterke elektromotor die zowel zelfstandig als met behulp van de dieselmotor opereert. De elektromotor werkt op 400 volt/32 ampère netspanning waardoor de autolaadkraan ‘aan het stopcontact’ volledig elektrisch kan werken. Is er geen energievoorziening voorhanden, dan opereert de autolaadkraan op de dieselmotor van de vrachtauto. 

Omgebouwd voor DON Opleidingen

De betreffende DAF XF deed voorheen dienst als lesvrachtauto, maar is door Van der Goes Hydraulics uit Kwintsheul omgebouwd. Die verstevigden het chassis, monteerde een nieuwe 6,2 x 2,5 meter grote open laadbak en installeerde de hybride-installatie waardoor de machinist volledig elektrisch kan werken. 

Focus op extra veiligheid

De Fassi e-dynamic heeft een capaciteit van 32 ton en een vlucht van 14,6 meter. Hydraulische steunpoten voor en achter houden de vrachtauto in balans terwijl de kraan eenvoudig via een afstandsbediening opereert. 

De machine is verder uitgerust met een hydraulische lier met een kabel van 60 meter en 2 ton reeptrek. Cabin Collision Detection (CCD) en ledwerklampen op de hef- en knikmast zorgen voor extra veiligheid. 

Per direct operatief 

De nieuwe Fassi op DAF XF-basis vervangt de Hiab-autolaadkraan die sinds 2011 dienstdeed op basis van een DAF CF. Die mag na jaren trouwe dienst met pensioen. “De oude autolaadkraan was al op leeftijd, maar werd nog dagelijks feilloos ingezet bij de opleidingen bij ons op locatie”, vertelt Bart Bekkers, operationeel directeur bij DON Opleidingen. "Met het oog op technische ontwikkelingen en het milieu hebben de we de keuze gemaakt voor deze nieuwe Fassi e-dynamic. We willen onze cursisten uiteraard de nieuwste technieken presenteren én de uitstoot zoveel mogelijk laten afnemen.” 

De nieuwe autolaadkraan is per direct operatief bij DON Opleidingen en wordt dagelijks ingezet bij cursussen. Het opleidingsinstituut biedt maandelijks meerdere veiligheidstrainingen op het gebied van laden, lossen en hijsen en TCVT.