Dachser focust zich hierbij op batterijelektrische vrachtwagens en auto’s en hun laadinfrastructuur, het gebruik en de zelfopwekking van hernieuwbare elektriciteit en intelligent stroom- en netbeheer. Daarnaast worden waterstofvrachtwagens en de noodzakelijke infrastructuur voor het tanken getest. 

Voorbereiden op transformatie

“Wij verwachten dat het goederenvervoer over de weg in de Europese Unie de komende jaren geleidelijk zal overschakelen op vrachtwagens met emissievrije aandrijftechnologieën, ofwel batterijelektrisch of met waterstofbrandstofcellen, afhankelijk van het toepassingsscenario”, zegt Alexander Tonn, coo Road Logistics bij Dachser. “Met onze onderzoeks- en innovatieactiviteiten bereiden we ons nu al voor op deze ingrijpende transformatie van de transport- en logistieke sector. Tot die tijd is er echter nog een aantal uitdagingen te overwinnen, met name de actieradius van de voertuigen, de beschikbaarheid van snellaadinfrastructuur langs snelwegen en de levering van de bijbehorende elektriciteitsinfrastructuur door de energiemaatschappijen op onze vestigingen.”

E-mobilitylocaties Dachser

De drie Dachser-vestigingen die zich zullen richten op e-mobility zijn die in Freiburg, Hamburg en Malsch (bij Karlsruhe).

In Freiburg ligt vanaf september 2022 de focus in eerste instantie op intelligent stroom- en netbeheer. Verschillende elektriciteitsverbruikers, zoals vrachtwagens voor het korte- en langeafstandsvervoer, bedrijfswagens en auto's van werknemers, evenals industriële vrachtwagens en installatietechniek, moeten worden gekoppeld aan de eigen elektriciteitsproductie van het bedrijf door middel van fotovoltaïsche cellen en tussentijdse opslag in accu’s. “Freiburg is een stad die altijd als pionier op het gebied van duurzaamheid is beschouwd. Als onderzoekslocatie van Dachser voor e-mobility dragen wij bij aan de bescherming van het klimaat en de duurzame transformatie van ons bedrijf en de industrie”, zegt Michael Gaudlitz, general manager bij Dachser Logistics Center Freiburg.

In Hamburg komen vanaf januari 2023 twee onderwerpen aan bod: ten eerste zal Dachser gebruikmaken van batterijelektrische korte- en langeafstandswagens en intelligent stroom- en netbeheer in combinatie met stationaire koeltechnologie. Ten tweede worden in Hamburg nieuwe batterijelektrische koeltrailers getest. Daarnaast rijdt er een waterstofvrachtwagen voor het vervoer in de plaatselijke stadsregio. “Als een van 's werelds belangrijkste logistieke locaties is de Hanzestad Hamburg een van de meest dynamische regio's in Europa als het gaat om het testen en gebruiken van klimaatvriendelijke en emissievrije technologieën in transport en logistiek”, zegt Ralf Hansen, general manager bij de twee Dachser Road Logistic-vestigingen in Hamburg. “We zijn blij dat we hier een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren.”

Lees ook: Dachser breidt emissievrij wagenpark binnen twee jaar fors uit

De activiteiten van het e-mobilityproject bij Dachser in Malsch beginnen ook in januari 2023. Batterijelektrische shuttle- en lijndiensten met opleggers en wissellaadbakken staan centraal bij de praktische tests. Dachser beschikt op deze locatie over een eigen wagenpark. Zo kan rechtstreeks praktijkervaring worden opgedaan door het toepassen van de nieuwe technologieën in het proces. “Onze medewerkers kijken ernaar uit om nieuwe aandrijftechnologieën te testen en verder te ontwikkelen voor dagelijks gebruik in het Dachser-netwerk”, vertelt Bernd Großmann, general manager bij Dachser Logistics Center Karlsruhe in Malsch. "We willen ook enkele klanten nauw bij het project betrekken."

Klimaatmaatregelen Dachser

De onderzoeksactiviteiten op de drie aangewezen e-mobilitylocaties maken deel uit van de klimaatbeschermingsmaatregelen van Dachser. Deze omvatten de actiegebieden proces- en energie-efficiëntie in operaties en faciliteiten, evenals onderzoek en innovatie ter bevordering van emissievrije voertuigen en hernieuwbare energiebronnen. Daarnaast is er de sociale betrokkenheid die verder gaat dan de grenzen van het bedrijf en zijn kernactiviteiten.