Chauffeurs waarvan de vrachtwagen met deze groeiende groep iVRI’s kan communiceren hoeven minder vaak te stoppen en op te trekken. Dat bespaart uitstoot van schadelijke gassen, tijd en geld, omdat er beter valt te plannen en reistijden korter worden. Digitalisering helpt zo om het logistieke proces slimmer en duurzamer te maken en de doorstroming en veiligheid te verbeteren.

Opschaling ‘connected’ rijden

Met de subsidieregeling wil SmartwayZ.NL logistieke IT-leveranciers motiveren om de al beschikbare data te integreren in hun toepassingen en transporteurs stimuleren om deze toepassingen te gebruiken. Opschaling is volgens SmartwayZ.NL nodig, want: hoe meer transporteurs ‘connected’ zijn, hoe groter de opbrengst op het gebied van efficiëntie, bereikbaarheid, doorstroming, veiligheid en duurzaamheid in Zuid-Nederland. De slimme toepassingen zijn voor iedereen die in een truck rijdt beschikbaar. 

Haven Rotterdam test met vrachtprioriteit bij verkeerslichten

Samen met gemeente Rotterdam en een aantal bedrijven houdt Havenbedrijf Rotterdam een pilot gestart met vrachtprioriteit. Vrachtwagens krijgen voorrang bij slimme verkeerslichten.

Sinds kort is het mogelijk om hier via bestaande in-trucksystemen gebruik van te maken. Als meer voertuigen gebruikmaken van deze toepassingen, leidt dit tot 10 tot 15 procent betere doorstroming. En vijfhonderd trucks die per dag vijf keer minder hoeven te stoppen, besparen ruim 105.000 liter diesel per jaar. 

Zowel voor IT-leveranciers als transporteurs

De subsidieregeling is al in te zien; vanaf 1 september 2022 kunnen zowel logistieke IT-leveranciers als transporteurs een aanvraag indienen. De regeling geldt voor logistieke IT-leveranciers die de slimme toepassingen integreren in hun toepassingen en voor transporteurs die deze toepassingen gaan gebruiken. Transporteurs moeten bovendien gevestigd zijn in de SmartwayZ.NL-regio (provincie Noord-Brabant of Limburg) dan wel (aantoonbaar) een deel van hun klanten in de SmartwayZ.NL-regio hebben.