De logistieke dienstverlener beschikt over een vloot van 2.000 trekkende eenheden en 2.700 trailers en vervoert ook vaak trailers per trein. Het van oorsprong Oostenrijkse bedrijf is ook actief in luchtvracht en hoorde volgens Van Eck via via “over de kwaliteit van Van Eck-trailers”. 

Eerste oplegger rijdt

Nu de eerste van de tien trailers enkele maanden meedraait bij Gartner, is er volgens de trailerbouwer sprake van grote tevredenheid. De luchtvrachttrailer rijdt op bestemmingen in Duitsland, Benelux en Italië. Het onderhoud gaat uitgevoerd worden in de werkplaats op de hoofdvestiging van Gartner in het Oostenrijkse Lambach. Het bedrijf gaat ervan uit dat de nieuwe trailer zeker tien jaar mee zal gaan.

Gartner gaat voor complete trailer

Gartner koos voor een complete luchtvrachttrailer met een liftbare vooras en met een koppelschotelhoogte van 96 centimeter. Op die manier ontstaat de gewenste inwendige laadhoogte van 3 meter. De trailer kan vier luchtvrachtpallets vervoeren en beschikt over een zelfdragende vloer met rollenbanen die geschikt is voor een belasting tot 3 ton. De opbouw van de trailers is grotendeels glasvezelversterkt. Gartner kiest ervoor om zelf een koelmotor te plaatsen. De trailers beschikken over een TÜV XL-ladingzekeringscertificaat. 

Grote klant voor Van Eck

Met Gartner haalt Van Eck naar eigen zeggen een grote klant in huis. Het van oorspronge Oostenrijkse bedrijf is vertegenwoordigd in acht landen met in totaal negentien vestigingen. Er werken 3.900 personeelsleden. Er is sprake van opslag van goederen voor klanten, waarvoor het bedrijf de beschikking heeft over een capaciteit van 95.000 m2 ruimte. In Lambach beschikt Gartner over een eigen railterminal die het bedrijf inzet als corridor tussen Zuidoost- en Noordwest-Europa. 

32.000 containers per spoor

De Gartner-vloot verbruikt jaarlijks zo’n 80 miljoen liter diesel en een gemiddelde trekker maakt per jaar 120.000 kilometer. 12 procent van de ritten wordt met een lege trailer afgelegd, op een totaal van 90.000 wegtransporten per jaar. Met 14.000 containers voert de onderneming jaarlijks 32.000 transporten per spoor uit.