De Scania P-serie met hybride aandrijving en voorzien van elektrisch aangedreven HIAB-autolaadkraan wordt ingezet voor het vervoeren van wegenbouwmaterialen van en naar diverse steden. “Het rijden, laden en lossen in binnenstedelijke gebieden moet steeds vaker emissievrij,” zegt Kees Salentijn. “Dit is een prachtig concept waarmee we kunnen schakelen tussen de verbrandingsmotor en elektrisch rijden wanneer dat nodig is.”

De gebroeders Salentijn richtten in 2005 het bedrijf op en zetten 9 jaar geleden met een Scania CNG truck de eerste stappen naar het terugdringen van de CO2-uitstoot. Als opvolging voor dat voertuig werd de Scania PHEV aangeschaft. “We zien dit als een tussenstap naar volledig elektrisch tot de actieradius van de huidige generatie EV trucks aansluit bij onze werkzaamheden.”

Extra veiligheidsopties  

De compacte cabine en korte draaicirkel maken de Scania P-serie extra wendbaar in krappe straten. Om het voertuig klaar te maken voor drukke binnensteden werd het voorzien van diverse veiligheidsopties. Een ‘Blind Spot Warning’ systeem, 360 graden camera met beeldopname mogelijkheid, zijzicht camera en trottoirspiegel aan de bestuurderszijde zorgen voor extra zicht voor de bestuurder. Met de ergonomische ‘deur-popper’ op de achterzijde van de cabine kan de chauffeur vanaf de hoogsta-bediening met één druk op de knop het portier openen zonder af te hoeven stappen.

Boven verwachting

De broers zijn enthousiast over de eerste ervaringen. “Ondanks dat we volledig achter de transitie staan, waren we een beetje sceptisch. We werken tenslotte al tientallen jaren met ronkende dieselmotoren. Maar de plug-in hybride vrachtwagen rijdt boven verwachting en we hebben het volste vertrouwen in de technologie.” Voor het onderhoud sloten ze een Scania reparatie- en onderhoudscontract af. “Hiermee weten we exact waar we kostentechnisch aan toe zijn.”

De plug-in hybride Scania combineert een zuinige 360 pk 9-liter verbrandingsmotor met 3 batterijen met een geïnstalleerde capaciteit van 90 kWh en een bereik tot 60 km. Het opladen van de accu gebeurt zowel regeneratief als ‘s nachts aan de stekker op locatie in Amsterdam. Het bedrijf beschikt over een door Scania geleverde mobiele lader waarmee de capaciteit in 4 uur volledig wordt opgeladen, of in 30 minuten indien wordt geladen met 90 kW.

Amsterdams transportbedrijf

Gebr. Salentijn, gevestigd in Amsterdam, vervoert bouwmaterialen in een groot deel van Nederland. Hiervoor beschikken Kees en Evert over een wagenpark bestaande uit 6 eenheden, waarvan de helft Scania. Eén van de opdrachtgevers is Rutte Wegenbouw, een bedrijf dat zich net als Gebr. Salentijn reeds geruime tijd inzet om de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Lees ook: Plug-inhybridevrachtwagens doen het goed in zero-emissiezone