H.Essers nam vorig jaar de chemische logistieke activiteiten van de Nederlandse Meeus Group over, en maakt nu versneld werk van de vernieuwing van de bestaande binnenvaartterminal. “De nieuwe terminal zal buiten de sluis gebouwd worden, en een grotere capaciteit hebben. Daarmee willen we onze positie in Nederland versterken”, aldus H.Essers-ceo Gert Bervoets. “Begin 2023 moet de bouw van start gaan, waarna de site in 2024 operationeel zal zijn.”

Verhuizing containerterminal biedt voordelen

De nieuwe Markiezaat Container Terminal komt te liggen op een buitendijks perceel nabij de Burgemeester Peterssluis, op de kop van de haven van Bergen op Zoom. Hij zal de huidige terminal, die zich aan de Vierlinghweg bevindt, vervangen. Die vernieuwingsoperatie was al langer een plan, maar H.Essers maakt er nu versneld werk van. “De huidige ligging is immers niet optimaal”, aldus Bervoets. “Een eerste argument is de geluidshinder voor de buurtbewoners. Daarnaast betekent de binnendijkse ligging dat alleen kleinere schepen de terminal kunnen bereiken, omdat ze door de smalle sluis moeten. En ze zijn bovendien afhankelijk van de werkuren van de sluiswachter. Tot slot heeft de terminal zijn maximale capaciteit bereikt. Qua oppervlakte en faciliteiten voldoet hij niet langer aan de steeds groeiende vraag van klanten.”

Capaciteit 250.000 TEU/jaar

De nieuwe terminal zal veel sneller bereikbaar zijn per schip en zal zich daardoor verder van de woonkernen bevinden. De terminal krijgt een versterkte kademuur van 325 meter lang. Daarnaast wordt binnendijks tot een totaal van 220.000 m² aan magazijnruimte gebouwd. Twee containerkranen zorgen er voor het efficiënt stapelen en verplaatsen van de containers. Op de huidige locatie worden 140.000 TEU per jaar behandeld. De nieuwe terminal zal een capaciteit hebben van 250.000 TEU per jaar. 

Groeistrategie

“De bouw van de nieuwe terminal sluit aan bij onze groeistrategie en onze ruimere positionering in Nederland”, vertelt Bervoets. “We willen onze klanten totaaloplossingen bieden, gaande van opslag en multimodaal transport tot value added services. Daarom investeren we voortdurend in systemen om onze aanpak efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. En die strategie werpt zijn vruchten af, want de vraag naar onze logistieke oplossingen blijft toenemen. We hebben dus ook nood aan voldoende ruimte om aan die vraag tegemoet te blijven komen.”

Strategische ligging voor binnenvaart

H.Essers koos de nieuwe locatie vanwege de strategische ligging van Bergen op Zoom, centraal tussen de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. De nieuwe locatie ligt volgens het bedrijf ideaal aan het druk bevaren Schelde-Rijnkanaal. Op die manier biedt de logistieke speler zowel warehousing en activiteiten met toegevoegde waarde, maar ook transportoplossingen over het water voor bedrijven uit de regio die willen importeren en exporteren via de zeehavens. Daarnaast zal de Markiezaat Container Terminal ook dienen om containerladingen van binnenschepen te consolideren, want de zeehavens van Antwerpen en Rotterdam lossen alleen binnenschepen met een minimum aantal containers aan boord. Vanwege deze zogenoemde callsize mogen kleinere schepen lang niet altijd meer laden en lossen in de beide zeehavens, aldus Bervoets. Op deze manier vermijdt H.Essers dat die containers over de weg vervoerd moeten worden. 

“Het is dus een duurzame oplossing, die past in onze synchromodale visie op transport”, vertelt Bervoets. “We willen ladingen steeds op de meest efficiënte manier vervoeren. En daartoe maken we optimaal gebruik van de verschillende vervoersmodi. Daarom zetten we de komende jaren sterk in op transport via het binnenwater. Zo werken we met Port of Limburg in België aan een gelijksoortig project. Met de komst van de nieuwe containerterminal beschikken we binnenkort over multimodale corridors van Genk tot Antwerpen én van Antwerpen tot Rotterdam.”

Lees ook: Nieuwe containerterminal in Bergen op Zoom krijgt Europese steun