Het inmiddels welbekende containerschip Ever Given had oorspronkelijk vandaag – 31 maart – in de Rotterdamse haven hebben moeten aanmeren. Door nog onbekende reden kwam het schip vorige week echter overdwars vast te liggen in het Suezkanaal en zorgde daar voor immense files van ruim vierhonderd schepen aan beide zijden van het kanaal. Twee dagen geleden werd het schip vlot getrokken en is nu onderweg naar Rotterdam met in haar kielzog de nog vele andere vertraagde schepen. De verwachting is dat de Ever Given in de tweede helft van volgende week arriveert in Rotterdam. Dan beginnen daar, maar ook in andere Europese havens, de problemen. Ook voor logistiek dienstverleners wordt het een uitdaging, stelt Antvelink.

50.000 teu per dag door Suezkanaal

"Gemiddeld passeert er zo'n 50.000 teu aan containers per dag het Suezkanaal. Een simpel rekensommetje leert dat er dan na een week stremming ongeveer 350.000 teu aan containers ligt te wachten om door te mogen", zegt Diederik Jan Antvelink, directeur van Nedcargo. Het gaat daarbij om uiteenlopende producten: onder meer kleding, schoenen, auto-onderdelen en machines richting Europa en verpakkingsmateriaal en drank naar Azië.

'Het zou goed zijn om iets te gaan doen aan de capaciteit van het containervervoer per spoor. Niet dat dat het containervervoer per schip ooit kan vervangen, maar het kan wel een bijdrage zijn'

Diederik antvelink, directeur Nedcargo

"Op dit moment is het dus vanwege de stremming even wat rustiger in de havens en ik denk dat er nu veel gepuzzeld zal worden door de betrokken partijen om de hausse aan vooral containerschepen vanaf de tweede helft volgende week te kunnen handlen”, vervolgt Antvelink. "Voor ons zal er qua aankomsthavens niet veel veranderen. Onze containers, circa tweehonderd per week, komen altijd aan in Rotterdam en Antwerpen. Dat zal zo blijven, omdat wij de containers uitleveren in Nederland en België. Voor containers die naar bestemmingen in bijvoorbeeld Duitsland en Polen moeten, zullen alternatieve havens worden gezocht in bijvoorbeeld Italië en Duitsland, om zo andere havens te ontlasten. Voor containers met bestemming Engeland verwacht ik dat er zal worden uitgeweken van bijvoorbeeld de Rotterdamse haven naar Zeebrugge."

Uitdaging voor logistiek dienstverleners

Antvelink gaat er vanuit dat het ook voor zijn bedrijf drukke tijden worden vanaf eind volgende week. "Niet alleen om alle containers zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te krijgen, maar ook omdat we vanwege de drukte op de verschillende terminals in de Rotterdamse en Antwerpse havens te maken zullen krijgen met wachttijden van vier tot vijf uur. We gaan het zien. Het mooie hiervan is ook dat wij nu onze toegevoegde waarde kunnen laten zien als logistiek dienstverleners. Het is immers onze job om ook onder deze omstandigheden te zorgen voor een zo goed en snel mogelijke afhandeling. Dat is een mooie uitdaging waarbij we kunnen laten zien dat we kunnen anticiperen, de weg weten om snel te kunnen opereren en handig te schakelen. Dat hebben we ook al laten zien met de brexit. In tegenstelling tot de meeste Nederlandse bedrijven hadden veel Britse leveranciers hun zaakjes niet op orde om te kunnen exporteren naar het Europese vasteland en de rest van de wereld. Voor veel Britse bedrijven zijn wij niet alleen de douaneformaliteiten gaan doen, maar halen we nu ook bij hen de goederen op om die vervolgens richting Europa en verder de wereld in te vervoeren."

Problemen voor export

Boven op de problemen die hausse aan containers zal gaan opleveren in de havens, voorziet Antvelink nog een probleem: een tekort aan containers voor de export. "Er hadden in Europa vanaf vandaag de komende week zo'n 350.000 containers moeten zijn. Die containers worden gelost en vervolgens weer ingezet voor de export. Die containers zijn er nu dus niet. Als je je bedenkt dat containers gemiddeld drie tot vier dagen leegstaan, dan weet je dat er zich vanaf het weekend een groot probleem aandient en de export stropt. Dit is een probleem waar je tot nu toe weinig over hoort, maar de impact ervan is groot."

Voorraad autofabrikanten 

Een ander probleem dat Antvelink voorziet, is dat er vanuit bijvoorbeeld China veel halffabricaten worden geleverd voor de automotive, zoals stuurwielen en dashboards. "Ook die producten zijn nog aan boord van de schepen en dus zal de productie van autofabrikanten in Europa ongetwijfeld vertraging oplopen als ze eenmaal door hun voorraden heen zijn. Dat zal tot aanzienlijke schades leiden voor de automobielindustrie." 

containervervoer logistiek dienstverlener
Containertransport door het Suezkanaal.

Daarop voortbordurend vraagt Antvelink zich af of als er over een paar weken op een kade twee containers staan met kokosmelk en twee met auto-onderdelen, welke partij voorrang krijgt. "Een onmogelijk dilemma, want wie bepaalt wat het belangrijkste is? Maar we gaan het zien. Wie weet wat voor opmerkelijke oplossingen er worden bedacht."

Vanaf juni weer normaal

De directeur van Nedcargo gaat er vanuit dat de problemen vanaf eind volgende week nog weken en zelfs maanden gaan duren. "Ik schat dat de situatie zich vanaf juni weer normaliseert. Wel denk ik dat er door een gebeuren als dit zaken zullen veranderen. Zo zullen bedrijven ervoor kiezen grotere buffers en voorraden aan te gaan houden. Ook zou het goed zijn om iets te gaan doen aan de capaciteit van het containervervoer per spoor. Niet dat dat het containervervoer per schip ooit kan vervangen, maar het kan wel een bijdrage zijn. Ook denk ik dat er serieus nagedacht moet worden en ook nagedacht gaat worden of we veel spullen van zo ver weg moeten halen. Hebben we als consument nou echt alles nodig wat er bij een Action ligt? De vraag is of het niet veel beter is iets meer te betalen voor een product en het niet uit Azië te importeren, maar bijvoorbeeld uit Polen. Genoeg stof om over na te denken."