Leen Bakker is in 2020 van nul gestart met het opzetten van een eigen bezorgdienst voor de levering en installatie van grootmeubelen aan huis. Volgens Bob de Nijs, operationeel directeur van Leen Bakker en Kwantum, wil de consument steeds meer ontzorgd worden waardoor het bedrijf besloot zijn thuisbezorging in eigen handen te nemen. “Steeds meer mensen kiezen voor levering aan huis. Enerzijds omdat bijvoorbeeld door vergrijzing een deel van de mensen spullen niet meer zelf kan meenemen of ophalen. Je wilt immers niet op oudere leeftijd sjouwen met een bank. Anderzijds ook omdat mensen het niet meer zelf wíllen sjouwen. Ze spenderen hun tijd liever aan andere zaken.“ 

De bezorgdienst van Leen Bakker is de afgelopen twee jaar uitgegroeid tot een volwaardige operatie die vandaag de dag al ruim de helft van alle bezorgingen uitvoert. 

Planning uitdaging voor Leen Bakker

De Nijs benadrukt dat door die snelle groei bestaande tools niet langer volstonden om op een efficiënte manier alle routes in te plannen. “Tot nu toe deden we alles met Excel en Google Maps, maar dat was niet langer houdbaar. We hadden behoefte aan een modern routeplanningssysteem.”  

Over Leen Bakker 

Leen Bakker vierde in 2019 haar honderdjarig bestaan. Met 170 vestigingen en 2.500 medewerkers in Nederland en België en een webshop met een aandeel van 20 procent van de totale omzet is Leen Bakker naar eigen zeggen een van de grootste omnichannelretailers in de woonbranche. Het bedrijf vormt samen met Kwantum de Homefashion Group. 

De afgelopen twee jaar heeft Leen Bakker gemerkt dat er heel wat uitdagingen komen kijken bij het manueel plannen van hun transport. Eén ervan is de tijd die planners kwijt waren aan het creëren van een uitvoerbaar plan. De Nijs: “Onze planners waren veel bezig met handmatige verrichtingen en weinig met plannen. Dankzij een modern routeplanningssysteem kunnen ze zich nu beter concentreren op het vak plannen. Mede door OptiFlow kan de groei worden doorgezet, met als doel nog meer zelf uitrijden.” 

Gebruik van algoritmes 

De operationeel directeur gelooft dat de meubel- en interieurketen met het routeplanningssysteem veruit de beste resultaten behaalt. “Conundra is een softwarebedrijf dat zich specialiseert in routeoptimalisatie in de cloud. De reden waarom we uiteindelijk voor OptiFlow hebben gekozen, is omdat dat de software eigenlijk moderner is in de zin van de algoritmes die het gebruikt én de manier waarop de planning wordt gelegd. Hierdoor zijn we ervan overtuigd dat er meer efficiëntie te behalen valt dan met andere bestaande systemen.” 

De samenwerking tussen Leen Bakker en Conundra loopt volgens De Nijs erg vlot. Beide partijen hebben als doel gesteld nog dit jaar live te gaan met de volgende planning, namelijk die van het winkeltransport.