Laadinfrastructuur voor de logistieke sector vraagt om een eigen aanpak. Deze eerste stap moet gaan uitwijzen welke en hoeveel laadinfrastructuur waar en wanneer nodig is, of dat ook in het elektriciteitsnet past en hoeveel ruimte dit vraagt – zowel op eigen terrein als op openbare locaties. Het onderzoek richt zich op 528 bedrijventerreinen in Gelderland en honderd bedrijventerreinen in Overijssel.

Plankaarten laadinfrastructuur

Alle informatie wordt verwerkt in kaarten en duidelijk inzichtelijk gemaakt op bedrijventerreinniveau. Deze plankaarten geven inzicht in de behoefte aan laadinfrastructuur, het ruimtegebruik en de netcapaciteit. Met deze inzichten kunnen gemeenten, netbeheerders en bedrijven vervolgens de uitvoering slim voorbereiden. Dit kan – gezien het beslag op de infrastructuur van het elektriciteitsnetwerk, het ruimtebeslag en het verduurzamen van de mobiliteit – een ingewikkelde puzzel zijn. De plankaarten worden eind 2023 opgeleverd.

Prognoses elektrisch vervoer

Het aantal elektrische voertuigen in Oost-Nederland neemt snel toe, en daarmee ook het aantal elektrische bestelwagens en vrachtwagens. De komst van zero-emissiezones zorgt voor een versnelling. Landelijk zijn hiervoor door ElaadNL, het kennis- en innovatiecentrum van de netbeheerders, prognoses opgesteld. Uit deze zogenoemde laadprognoses blijkt dat de stroomvraag op bedrijventerreinen voor het opladen van elektrische voertuigen de komende jaren fors gaat toenemen.

Go-Ral

Voor gemeenten en ondernemers in Gelderland en Overijssel met vragen over laadinfra is er een speciale technisch adviseur logistieke laadinfrastructuur. Deze adviseur helpt hen bij vragen over het laden van logistieke voertuigen, bijvoorbeeld over het laden op eigen terrein, het snelladen onderweg of het vormgeven van een collectief of openbaar laadplein. De technisch adviseur via e-mail bereikbaar.

Lees ook: ‘EU-lidstaten moeten meer werk maken van uitrol tank- en laadinfrastructuur’

De provincies Gelderland en Overijssel werken samen als regio Oost-Nederland in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Hiervoor is de Gelders-Overijsselse Regionale Agenda Laadinfra opgesteld (Go-Ral). Doel is om samen met gemeenten, netbeheerders en bedrijven in de regio te werken aan een slim, dekkend en betrouwbaar laadnetwerk dat meegroeit met het aantal elektrische voertuigen. Om te zorgen dat laadinfrastructuur geen drempel vormt voor de groei van het aantal elektrische voertuigen richt Oost-Nederland zich nu vooral op het proactief plaatsen van laadpalen, de logistieke sector en snellaadlocaties.