Volgens de Suez Canal Authority is de Ever Given voor ongeveer 80 procent weer in zijn "normale positie", wat wijst op enig succes bij de reddingspogingen. Volgens Peter Berdowski, topman van Boskalis, is het echter nog een hele klus om het 224.000 ton wegende schip volledig los te krijgen.

Scheepvaart Suezkanaal

Zodra het containerschip los is, wordt het naar het Grote Bittermeer verplaatst voor technische controles, aldus de kanaalautoriteit. De Ever Given, die langer is dan het kanaal breed is, ligt sinds dinsdag ingeklemd in de waterweg. De problemen zorgen ervoor dat de wereldwijde aanvoerlijnen, die al onder druk stonden door de coronapandemie, verder in de war zijn geschopt.

Een vloot van tien sleepboten werd ingezet bij de eerdere bergingspoging op maandag. Dit nadat bergingsteams dagenlang graafmachines en baggermachines hadden gebruikt om te proberen het aan de grond gelopen schip los te krijgen.

Egyptische autoriteiten hebben goede hoop dat het scheepvaartverkeer in het Suezkanaal snel kan worden hervat. "Vandaag beginnen we met ons plan voor alle schepen om het kanaal over te steken", zei Mohab Mamish, adviseur van de Egyptische president Abdel Fatah al-Sisi. "Het kan ongeveer een week duren om alle schepen uit de corridor van het Suezkanaal te krijgen."

Teller nu op 450 wachtende schepen

Bij de laatste telling zaten ongeveer 450 schepen vast in afwachting of waren onderweg naar de waterweg, die goed is voor ongeveer 12 procent van de wereldhandel. Andere schepen zijn uitgeweken en voeren de langere route om Afrika heen.

Volgens een ruwe schatting houdt de blokkade ongeveer 400 miljoen dollar per uur aan goederen tegen, gebaseerd op berekeningen van Lloyd's List. Het verkeer in westelijke richting is goed voor ongeveer 5,1 miljard dollar per dag en het verkeer in oostelijke richting ongeveer 4,5 miljard dollar.

ECT: problemen kunnen nog weken of maanden duren

Scheepvaartexperts verwachten dat de toch al overbelaste markten voor zeevracht de komende maanden nog krapper zullen worden. Dat komt mede door ongelijkmatige golf vracht die de havens te verwerken zullen krijgen. De problemen als gevolg van de opstopping in het Suezkanaal kunnen nog "weken tot maanden" gaan duren, zegt de Rotterdamse containerterminal ECT. Dat komt omdat er straks, wanneer schepen weer door het Suezkanaal kunnen, waarschijnlijk veel schepen tegelijk op Rotterdam afkomen. De containerterminal is inmiddels druk bezig met het treffen van voorbereidingen op de aanstaande drukte.

Continu inschattingen

Het is volgens ECT op dit moment nog moeilijk in te schatten wanneer de extra drukte zal komen, omdat nog niet duidelijk is wanneer het Suezkanaal weer bevaarbaar zal zijn. De containerterminal maakt continu inschattingen van de verwachte toestroom aan schepen en informeert onder meer rederijen hierover. Wanneer te veel schepen tegelijk aankomen in Rotterdam, zullen ze waarschijnlijk moeten wachten op zee, legt de woordvoerder uit.