In de nacht van zondag op maandag lukte het met de hulp van een zware sleepboot om het achtersteven los te krijgen, zei Berdowski in het Radio 1 Journaal. Daarmee is de hoek van het schip zoals die vastligt van 30° naar 10° gedraaid. De moeilijkste klus is echter het loskrijgen van het voorsteven. Die zit vast als een "walvis vastzit op het strand" en het wordt een hels karwei om die over de kleilaag heen te schuiven.

Tweede zware sleepboot in Suezkanaal

Later op maandagmorgen arriveert een tweede zware sleepboot om met trekkracht het schip helemaal los te krijgen. Daarbij zal er met grote kracht water onder het schip worden gespoten om zand en klei weg te spoelen. Als het niet lukt om op deze manier de voorkant van het schip vrij te krijgen, dan zullen er mogelijk containers van de voorkant van het schip afgetakeld moeten worden.

Geen appeltje-eitje

Dat laatste is volgens Berdowski een monsterklus, omdat dit midden in de woestijn moet gebeuren, waarbij de harde wind in het nadeel van de operatie is. "Een tijdrovende klus" voorspelt de Boskalis-topman dan ook. De containers zouden met een grote kraan mogelijk van het schip af kunnen worden geplukt en op een ander schip worden geladen.

Berdowski hoopt dat het zover niet komt en dat de Ever Given met trekkracht van zijn plek komt. "Er zit beweging in. Dat is het goede nieuws", zegt hij. "Maar ik zou de situatie niet willen vertalen dat het vanaf nu appeltje-eitje is."

File aan weerskanten kanaal

De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag vast in het Suezkanaal, dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 boten te wachten, zoals containerschepen en olietankers.