Red je Pakketje en Vattenfall zien de opening van het slimme laadplein als een belangrijke stap in het gezamenlijk verduurzamen van de transportsector. In eerste instantie zijn er veertig laadpunten geïnstalleerd. Met het installeren willen beide partijen voorsorteren op het elektriciteitsnetwerk dat tegen zijn grenzen aanloopt, aldus Red je Pakketje-coo Tijs van Driel. "De laadpalen werken vooral in de nacht, als de vraag naar elektriciteit laag is. Dit en het meegeven van de juiste hoeveelheid elektriciteit verlaagt de piekbelasting van het elektriciteitsnet.”

Elektriciteit vraagt om netverzwaring

Red je Pakketje en Vattenfall hebben meer laadpalen op de planning staan, zowel in Amsterdam als in andere steden. Voor extra uitbreidingen is eerst verzwaring van het elektriciteitsnet nodig. Alexis Fischer, business developer bij Vattenfall Power Solutions, vertelt: “We sluiten het distributiecentrum aan op het bestaande elektriciteitsnet. Ondertussen vragen we een netverzwaring aan, maar dat duurt een aantal maanden. Als het zover is, gaan we de laadinstallaties verder uitbreiden.”

Groene groei

Vanuit het distributiecentrum in Amsterdam rijdt Red je Pakketje elke maand ruim 10.000 groene kilometers, aldus Van Driel. "In totaal creëert we hiermee tweehonderd banen." 

Miljoeneninvestering

Samen investeren Red je Pakketje en Vattenfall miljoenen in het verduurzamen van de transportsector. Dat geld is nodig voor zowel de aanschaf van elektrische bezorgbussen, de laadpalen en het uitbreiden van het elektriciteitsnet.

Lees ook: ‘Beperkte laadcapaciteit jaagt transporteurs op kosten’