De Europese prijsindex voor wegvervoer over de weg bereikt een recordhoogte van 121 punten in het tweede kwartaal van 2022, een stijging van 6,1 punten op kwartaalbasis en 13,1 punten op jaarbasis. De Europese spotindex voor vrachtvervoer over de weg bereikte ook een recordhoogte van 134 punten, een stijging van 11,8 punten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022 en 20,1 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. 

Minder vraag naar wegvervoer

De inflatie stijgt in alle Europese landen en bereikte in juni een recordhoogte van 8,6 procent in de eurozone, wat drukt op de kosten en de vraag. Volgens de laatste gegevens ervaart Spanje de grootste stijging met een prijsstijging van +10,2 procent, meer dan de andere grote Europese economieën Duitsland (7,9 procent), Frankrijk (5,8 procent), Italië (8 procent) en het Verenigd Koninkrijk (9,1 procent).

Na de invasie van Oekraïne door Rusland in maart is de dieselprijs vóór belastingen in de 27 landen van de Europese met 69 procent gestegen ten opzichte van januari.

Meerdere indicatoren wijzen op een afnemende vraag naar Europees goederenvervoer over de weg, met een afnemende activiteit in alle grote economieën en inflatiecijfers die wegen op het consumenten- en ondernemersvertrouwen. “De daling van de Europese vraag zou de opwaartse druk op de vrachttarieven voor het wegvervoer moeten vertragen”, zegt Upply-ceo Thomas Larrieu. “Aan de andere kant worden vervoerders nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen, dus de tarieven zullen de komende maanden waarschijnlijk op een hoog niveau blijven.”

Chauffeurstekort

Het tekort aan chauffeurs treft het hele Europese continent. Duitsland bevindt zich volgens de benchmark in een bijzonder kritieke situatie met een geschat tekort van 50.000 tot 80.000 vrachtwagenchauffeurs. Migrerende werknemers zijn goed voor 24 procent van het Duitse chauffeurspersoneel en het verlies van Oekraïense burgers die terugkeren om hun land te verdedigen, heeft het aanbod van chauffeurs in Duitsland verder beperkt.

Aantal wegvervoerders blijft groeien, twee derde is eigen rijder

De meest recente CBS-actualisering van het aantal bedrijven in Nederland laat zien dat het aantal wegvervoerders  blijft stijgen: van 11.570 in het eerste kwartaal 2019 naar 18.145 in het derde kwartaal 2022. Opvallend is de toename van het aantal eigen rijders.

“Het chauffeurstekort is momenteel een van de grootste uitdagingen voor de transportsector”, stelt Vincent Erard, IRU director of Corporate Services. “De effecten ervan zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk toenemen en de vrachtprijzen blijven beïnvloeden. De huidige leeftijdsverdeling van chauffeurs geeft al een voorproefje.”

Prijzen in Europa

In de corridor Frankrijk/Spanje zijn de spottarieven zeer aanzienlijk gestegen. De stijging bereikte met name 21,2 procent op kwartaalbasis in de richting Parijs-Madrid. Dit is bijna twee keer de gemiddelde stijging van de Europese spottarieven en is ook de op een na hoogste stijging van alle Europese spottarieven.

Alle koersen, met uitzondering van de spotkoersen van Duisburg tot Warschau, hebben op de route Duitsland/Polen nieuwe historische hoogtepunten bereikt na een opwaartse trend te hebben gevolgd sinds het begin van de pandemie. In tegenstelling tot de relatie die op de meeste Europese routes werd waargenomen, stegen de spottarieven op deze route langzamer dan de contracttarieven. De vraag werd met name beïnvloed door de verzwakking van de industrie in Duitsland en Polen. De instabiliteit die is ontstaan ​​door het conflict in Oekraïne is vooral merkbaar in dit deel van Europa en beïnvloedt ook de ontwikkeling van de industriële vooruitzichten.

Lees ook: Wegvervoer boekt 16 procent meer omzet

Na de Brexit zijn de transporten tussen Frankrijk en Groot-Brittannië duurder geworden en duren ze langer. Volgens onderzoek van de London School of Economics (LSE) hebben is, hoewel de export grotendeels is hersteld, de Britse import uit de Europese Unie met 25 procent gedaald in vergelijking met andere bestemmingen. Bovendien daalde de verscheidenheid aan verhandelde goederen met 30 procent. Goederen met een lage waarde werden het meest getroffen door de stijging van de administratieve kosten.

Tarieven blijven hoog

Volgens Nathaniel Donaldson, economisch analist bij Ti, is het effect van stijgende kosten in 2022 heel duidelijk nu de vrachttarieven over het Europese continent nieuwe recordhoogtes bereiken. “De aanvankelijke brandstofprijsstijgingen na de invasie van Oekraïne hebben geleid tot een veel duurdere situatie voor Europese wegvervoerders, terwijl vakbondsacties en een toenemend tekort aan chauffeurs de capaciteit beperkt houden. Een reeks indicatoren wijst op een drastische vertraging van consumptie en productie, waardoor verdere stijgingen zullen afnemen, terwijl de hoge kosten de tarieven hoog houden.”