Het tijdslotbeheer Slot van Cargoclix en de gps-gegevens van TimoCom stellen klanten in staat een flexibel laad- en losbeheer op te stellen. Via de voortdurende vergelijking van positiegegevens met de geboekte levertijdslot kunnen ondernemingen uit de industrie en de handel de ‘Estimated Time of Arrival’ (ETA) exact berekenen en laten controleren of de vrachtwagen de laad- en losplaats tijdig bereikt of dat een andere leverancier voorrang kan krijgen.

Hoe werkt het dynamische tijdslotbeheer?

In de praktijk geeft de transportdienstverlener hiervoor zijn gps-gegevens vrij. Deze worden regelmatig vergeleken met de positiegegevens van de vrachtwagen. De daaruit berekende werkelijke aankomsttijd wordt naar de laad- en losplaatsbeheerder gestuurd. De beheerder kan met de gegevens in realtime rekenen en plannen. De precieze prognose verkort de wachttijden van de vrachtwagenchauffeurs en heft ze in het ideale geval op.

‘Drukte bij laden en lossen wordt erger’

"Door de groei van wegvervoer vrezen velen dat de drukte bij laad- en losplaatsen alleen maar erger wordt”, aldus prof. dr. Victor Meier, adviserend partner bij Cargoclix. “Maar wachttijden bij laden en lossen hoeven er nu niet meer te zijn. Door de samenvoeging van dynamische gegevens kunnen processen voor laad- en losplaatsbeheerders en transporteurs aanzienlijk efficiënter en flexibeler vormgegeven worden. ‘Zero wachttijd’ is vooral een zaak van technologie.”

Transport logistic 2019   München

TimoCom (hal A5, stand 317/418) en Cargoclix (hal A3, stand 315/416) presenteren hun samenwerkingsproject tijdens de beurs transport logistic 2019 – van 4 tot en met 7 juni 2019 in in München.