Het wagenpark van Heutink Logistic Services bestaat uit acht trucks. Dat meer dan de helft daarvan Scania’s zijn, heeft volgens Heutink vooral te maken met de comfortabele cabines, die daarom geliefd zijn onder zijn chauffeurs. “Dat het chauffeurstekort groter dan ooit is, merken wij ook. Aangezien we goede mensen graag aan boord houden, hebben zij ook inspraak bij de keuze voor een nieuwe truck. En dan gooit Scania hoge ogen.”

Ook het gunstige brandstofverbruik was voor de ondernemer een reden om voor Scania te kiezen. “Vooral de 13 liter-motor is erg zuinig. We houden het verbruik nauwlettend in de gaten, want dat zijn kosten waar je op kunt besparen.”

Bewuste keuze voor tweedehandstrucks

De 4x2-trekkers met 450 pk, drie met de S-cabine en een met de R-cabine, worden ingezet op lange afstanden naar voornamelijk Duitsland en Zwitserland. De keuze voor tweedehandstrucks was voor het transportbedrijf uit Boxmeer, dat voornamelijk eieren en stukgoederen vervoert, een bewuste keuze. “Op dit moment zijn jonggebruikte trucks bedrijfstechnisch voor ons het meest interessant”, zegt Heutink. “Ze zijn gunstig geprijsd en vlot beschikbaar, waardoor we snel kunnen groeien tegen aantrekkelijke kosten.” 

De jong gebruikte trucks zijn compleet uitgerust en voldeden daardoor aan alle eisen van Heutink. Het enige dat de transportondernemer nog liet monteren, is extra achteruitrijverlichting. “Het zijn nette en chauffeursvriendelijke auto’s, die met magnetron, koelkast, standkachel en -airco van alle gemakken zijn voorzien. Dat moet ook wel, want chauffeurs brengen er veel tijd in door.”

Zelfrijdende auto’s op lange afstand

Kijkend naar de toekomst zegt Heutink: “Bedrijven die chauffeurs hebben, hebben straks het werk. Tenzij we zelfrijdende auto’s krijgen. In distributie wordt dat lastig, maar op de lange afstand geef ik automatiseren zeker een kans, want we zullen iets op het chauffeurstekort moeten vinden.”