Als kleine jongen bracht hij al veel tijd door op het kantoor van zijn ouders Gerrit en Evelien van de Brug. “Op 19-jarige leeftijd ben ik fulltime in het bedrijf gaan werken. Mijn vader was eigen rijder en mijn moeder deed de administratie. Mijn vader had geen ambitie om het bedrijf te laten groeien. Hoewel ik daar heel anders over denk, respecteren wij elkaars meningen. Die groeiambitie heb ik waarschijnlijk van mijn opa die een boerderij had en ook niet bang was om uit te breiden. Ik had die groei al jaren eerder in mijn hoofd zitten. Als de gelegenheid zich voordeed, dan hoefde ik alleen maar die kansen te pakken.” 

Strategie van Van de Brug

Twee jaar geleden nam Van de Brug het transportbedrijf van zijn ouders over. Zijn vader (59) rijdt nog steeds, doet het onderhoud aan de vrachtauto’s en is een soort vliegende kiep, terwijl Van de Brug junior het bedrijf runt. Hij houdt zich bezig met de inkoop, planning, facturatie, ICT, aansturing van de medewerkers en strategie van zijn bedrijf. Ook ziet hij toe op de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten. “Om ons te onderscheiden is het belangrijk om te investeren in een jong wagenpark, moderne ICT en andere hulpmiddelen. Bedrijven die dit niet doen, zie je achteruitgaan.”

Slim ondernemen

Hij merkt dat klanten het mooie materieel en de moderne hulpmiddelen waarderen. “Het gaat wel om extra geld, maar dat komt de uitstraling van het bedrijf ten goede.” Hij verklaart zelf de groei van het bedrijf uit het slim ondernemen en met de klant meedenken. “Vaak gaan klanten meer voor kwaliteit dan voor de prijs. Er is ook 0 procent verzuim onder de chauffeurs, die goed opgeleid zijn en uit de regio komen. De organisatie is een goed geoliede machine waarin onze chauffeurs openstaan voor automatisering en reflectie.”

gerco van de brug en zijn vader elspeet
Gerco van de Brug met zijn vader: "In het verleden hebben we vaker een transportbedrijf overgenomen en in maart hebben we dat weer gedaan."

De groei is supersnel gegaan, constateert de ondernemer. “Vier jaar geleden beschikte het transportbedrijf nog over drie vrachtauto’s en nu over maar liefst negen. We hebben ook geïnvesteerd in een dino van Van Beek om in eigen beheer de grondstoffen voor de diervoeder in onze bulkauto’s te laden. In het verleden hebben we vaker een transportbedrijf overgenomen en in maart hebben we dat weer gedaan. Het ging hierbij om het vervoer van kalvermelkproducten en grondstoffen met één chauffeur en twee vrachtauto’s. Dat levert ons extra werk op. Nu zijn we bezig met de integratie hiervan in ons bedrijf.”

Professionele aanpak

Een jaar geleden kwam de oprichting van Vaca hier nog bij. Dat bleek een gouden greep te zijn. “Tijdens corona wilden klanten grondstoffen als buffer bij ons opslaan”, vertelt Van de Brug. "Nu loopt het als een tierelier. Dat komt omdat wij het professioneel aanpakken. Klanten kunnen bij ons op elk gewenst moment hun voorraad opvragen en de traceerbaarheid van producten waarborgen. Hiermee onderscheiden we ons.”