De logistiek dienstverlener heeft veel ervaring opgedaan met de Actros. Ruim tien jaar geleden waren de verbruikscijfers tijdens een Fuel Duel overtuigend. Inmiddels bestaat het 75 eenheden tellende wagenpark bijna voor honderd procent uit Mercedes-Benz voertuigen. Kuiper: “De nieuwe Actros is qua brandstofverbruik nog steeds zeer competitief. We volgen de ontwikkelingen in de markt op de voet en hebben opnieuw hoge verwachtingen van de derde generatie motor waarbij het verbruik nog eens vier procent lager ligt.” De order bestaat uit twaalf Actros 1842 LLS met GigaSpace-cabine voor het internationaal transport tussen Europese luchthavens en vijf 1842 trekkers met BigSpace-cabine, waarvan vier als lowliner, voor de inzet in de Benelux. Alle lowliners zijn geschikt voor het transport van volumineuze goederen in mega-opleggers met een binnenhoogte tot drie meter. Een van de hoofdactiviteiten van UC Transports is het vervoer van luchtvrachten waarbij hoogwaardige goederen in grote volumes worden geladen. “Door te kiezen voor uniformiteit in de configuraties van de Actros, beschikt onze planning over een multifunctioneel wagenpark waarin voertuigen uitwisselbaar zijn”, aldus Kuiper. “Voor chauffeurs is het bovendien prettig om met een en dezelfde truck te rijden. Tot slot is het praktisch om met GomesTrucks één partij onder de knop te hebben die als het nodig is direct in actie komt.” 

UC Transports heeft aandacht voor mens en materieel 

UC Transports is verplicht om als verlengstuk van luchtvrachtexpediteurs en luchtvaartmaatschappijen aan veiligheidseisen en certificeringen zoals TAPA en ADR te voldoen. Op zijn beurt stelt Kuiper ook hoge eisen aan de trucks: “We kiezen er bewust voor om met een relatief jong wagenpark te rijden. Gomes levert alle Actros trekkers met Climate package, Media Package en Safety Package. Het comfort en de veiligheidsstandaard ligt hierdoor enorm hoog. We nemen onze verantwoordelijkheid zodat chauffeurs, medeweggebruikers en goederen optimaal beschermd zijn.” De MirrorCam op de Actros zorgt voor een verbeterd zicht ten opzichte van de conventionele zijspiegels. Aanvullend monteert GomesTrucks als extra ondersteuning voor de chauffeurs een front en zijzichtcamerasysteem op de lowliners. 

Servicegericht en dichtbij 

De samenwerking tussen UC Transports en GomesTrucks gaat verder dan alleen de aflevering. Het periodieke onderhoud wordt middels een Reparatie & Onderhoudscontract bij de Mercedes-Benz truckdealer ondergebracht. Naar verwachting rijden de trucks jaarlijks 150.000 kilometer. Via de connectiviteitsservice Uptime monitort GomesTrucks real-time de technische staat van de voertuigen. Indien nodig wordt proactief onderhoud ingepland en onderdelen op voorraad besteld. Hierdoor wordt stilstand tot een minimum beperkt. Kuiper: “Het is fijn om te kunnen vertrouwen op een servicegerichte dealer met meerdere vestigingen. We rijden bijvoorbeeld veel luchtvrachten naar de bloemenveiling. Het is handiger om dan niet in Zaandam of Utrecht, maar in Aalsmeer voor servicewerkzaamheden binnen te rijden. We zijn de laatste jaren goed op elkaar ingespeeld!”