De logistieke sector is in de meest turbulente fase sinds decennia terechtgekomen. Dachten we in 2021 nog dat – door Covid, Brexit en dat beruchte Suezkanaal-incident – de hectiek wel maximaal zou zijn, ondertussen weten we dat – met een oorlog aan de Europese buitengrens, met ongekend hoge energieprijzen, met grote capaciteitsproblemen ter land, ter zee en in de lucht en met het nauwelijks kunnen vinden van handjes – het allemaal nog veel hectischer kan. En wie durft te zeggen dat die hectiek voorbij is?

Tegen deze achtergrond mogen we ronduit trots zijn op onze sector. De Nederlandse expeditiesector blijft wegen vinden voor zijn klanten. Ondanks alle beperkingen, langere doorlooptijden en hogere kosten vindt het leeuwendeel van de goederen nog steeds zijn weg nog naar de eindbestemming. 

Alles draait om logistiek, maar dat moeten we wel blijven uitleggen. Of het nu gaat om extreme omstandigheden als hierboven geschetst, of om belangrijke trends als duurzaamheid en digitalisering, de maatschappij moet weten dat wij een belangrijke gesprekspartner kunnen en willen zijn. 

Maar ook onze sector moet openstaan voor dit gesprek en voor de kritiek die er is vanuit maatschappij en klanten. Verdozing van het landschap, voorspelbaarheid van transittijden, aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en continu investeren in digitalisering en verbetering van de klantervaring – het zijn allemaal zaken die ook de logistieke sector aangaan.

‘Alleen samen met alle ketenpartners kunnen we gestaag toewerken naar een groene, voorspelbare en betaalbare supplychain’

cuno vat, CEO bij Neele-Vat Logistics

We leveren als sector al eeuwen een belangrijke bijdrage aan Nederland, en willen dat ook blijven doen. Met de pragmatische houding die ons eigen is, kunnen we relevante input leveren voor zaken als vergroening van de goederenstroom, verminderen van de druk op de snelwegen, en het verlagen van de CO2-uitstoot. 

Als zelfs de president van de Verenigde Staten zich direct en duidelijk uitspreekt over het effect van de wereldwijde supplychains op het prijsniveau dat de gewone man betaalt, dan weten we dat er werk aan de winkel is. Dat gesprek opzoeken, en namens de sector blijven uitdragen waar verbetermogelijkheden liggen, waar dingen duurzamer of efficiënter kunnen, zie ik als een van mijn hoofdtaken.

Voor alle genoemde problemen en uitdagingen is er geen silver bullet die het snel en eenvoudig oplost. Alleen samen met alle ketenpartners kunnen we gestaag toewerken naar een groene, voorspelbare en betaalbare supplychain.

De situatie in de wereld maakt deze column minder luchtig dan ik gepland had. Maar als expediteur pas ik mij ook hier snel aan de omstandigheden aan. Laten we de hand naar elkaar uitsteken en samen streven naar vooruitgang. 

Cuno Vat is ceo bij Neele-Vat Logistics.